Hej! Vi ska renovera köket och vill bara stänga av vattnet i köket. Finns inga vred så vi tänkte montera dit det, en till kallvattnet och en till varmvattnet. (Det röret som går ned går till tvättmaskinen och där finns det ett vred, så en behöver inte ordnas med)

Min fråga är räcker en sån här https://www.jemfix.se/kulventil-med...4RBZMp0z29aU5_uG0oKyZLJszU7eeKYhoCnAYQAvD_BwE eller behöver man något utöver det? Tack så mycket för svar.

• Kopparledningar med anslutningsventil monterad på en vägg, tecken på fukt eller läckage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Den du länkat till är för 10mm rör. Jag tycker det ser ut som 15mm rör, på ögonmått men mät så du får rätt grejer.

Stödhylsa behövs normalt inte till hårda kopparrör, vilket jag tror du har. Men den skadar aldrig. Så det är en billig 2kr försäkring att alltid använda stödhylsa.

Bra att ha en riktig röravskärare med, så du kan kapa rör utan att få i spån i rören i onödan. Har man otur kan det skada packningar i efterföljande kranar har jag hört.

B BSOD skrev:
Den du länkat till är för 10mm rör. Jag tycker det ser ut som 15mm rör, på ögonmått men mät så du får rätt grejer.

Stödhylsa behövs normalt inte till hårda kopparrör, vilket jag tror du har. Men den skadar aldrig. Så det är en billig 2kr försäkring att alltid använda stödhylsa.

Bra att ha en riktig röravskärare med, så du kan kapa rör utan att få i spån i rören i onödan. Har man otur kan det skada packningar i efterföljande kranar har jag hört.
B BSOD skrev:

Tack så mycket för svar! Tar med mig allt du skrev.
Jag undrar om du vet om men behöver någon pasta eller liknande vid monteringen?

B
Klämringskopplingar tätar klämringen. Det brukar normalt sett inte vara något annat på klämringskopplingar, men för vvs ska man alltid kolla tillverkarens montageanvisningar, så kolla där så får du även instruktioner för hur hårt du ska dra åt klämringskopplingarna.

B BSOD skrev:
Klämringskopplingar tätar klämringen. Det brukar normalt sett inte vara något annat på klämringskopplingar, men för vvs ska man alltid kolla tillverkarens montageanvisningar, så kolla där så får du även instruktioner för hur hårt du ska dra åt klämringskopplingarna.

Tack snälla!

galento
Kan ju nämna att jag testade att köpa en kulventil på Biltema , vilken skit
det var så det blev Ballofix från Rinkaby rör ist. Vilken skillnad.

• Gilla
Solskugga och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kan ju nämna att jag testade att köpa en kulventil på Biltema , vilken skit
det var så det blev Ballofix från Rinkaby rör ist. Vilken skillnad.

Tack för info

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.