Hej, ny i hus och just värmesystemet är en sak som jag tycker är krångligt

har luftat alla element idag och fick ut mkt luft på ovanvåningen. Nu funderar jag på om jag kanske behöver få upp trycket i systemet också och tror röris nångång sa att det var här under vvb det skulle göras. Var vågar jag vrida?
Bild i under vvb och bild 2 över bergvärmepump.

• VVS-installation under diskbänk med kopparledningar, ventiler och tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga och nya kopparrör ovanför en varmvattenberedare med expansionskärl i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard syd
  • Laddar…
1 = Manometer och tömning av radiatorkretsen
2 = Påfyllningsventil radiatorkretsen
VVS-installation med manometer märkt '1' och påfyllningsventil märkt '2' för radiatorkretsen.
Skapa konto

Trycket i radiatorkretsen bör vara ca 0,5 bar högre än höjdskillnaden mellan manometern och högsta punkten i radiatorkretsen.

1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare.

Om det är fem meter mellan manometern och högsta punkten på radiatorkretsen så bör trycket i radiatorkretsen vara 1 bar (0,5+0,5).

Tack!

super då vågar jag vrida den svarta! Vvb står i källaren och radiatorer finns källare, entreplan och ovanvåningen med takhöjd runt 2m i källare och 2,8 m entreplan och sen kanske lägga på en 50 cm för radiatorer ovanvåningen och lite för bjälklag? O,7 bar? +0,5 bar ca 1,2 bar?

Ja, ca 0,7 bar är det lägsta trycket systemet kan ha när det är helt vattenfyllt.

Så 1,2-1,5 bar blir ganska lagom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.