4 111 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Vattentillgång för backspolning
Hej!
Tror (vet) att vi har dålig tillrinning i vår borrade brunn. Vattnet räcker till för vardagsförbrukning, men vid backspolning av PH/Järn filter så tar vattnet slut i brunnen. Pumpen sitter på 45 m djup (vet inget annat om borrdjup etc).
Funderar nu på några alternativ:
- Trycka brunnen (har dock grannar som ligger belägna mycket lägre än vårt hus-vi bor på ett berg)
- Borra ny brunn
- Installera en jävligt stor hydrofor som täcker förbrukningen vid backspolning
- Om borrhålet är djupare än 45 m så sänka pumpen?
Tacksam för tips och ideér
Tror (vet) att vi har dålig tillrinning i vår borrade brunn. Vattnet räcker till för vardagsförbrukning, men vid backspolning av PH/Järn filter så tar vattnet slut i brunnen. Pumpen sitter på 45 m djup (vet inget annat om borrdjup etc).
- Trycka brunnen (har dock grannar som ligger belägna mycket lägre än vårt hus-vi bor på ett berg)
- Borra ny brunn
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag har samma problem, men som jag nu löst.
1. Från början hade vi grävd brunn och ringde brandkåren när det skulle fyllas, från 1968-1970.
2. 1970 borrade vi brunn, men på sommaren när man behövde mest vatten så räckte det inte utan man fick vara försiktig.
3. 2012 kopplade jag en stupränna till poolen, använd filter, för det kommer löv och mossa...
4. 2012 Köpte en håv för att ta upp skräp istället för att dammsuga och backspola för att spara vatten.
5. 2018 den varma sommaren utan regn så var det jäkligt struligt.
6. 2019 köpte jag en bensindriven pump och tömmer den grävda brunnen för att fylla poolen med 2 dagars mellanrum. Då jag inte använder den grävda känns det fint att få omlopp även i den.
Den långsiktiga lösningen mellan 1970 och i princip 2017 var att låta vattenslangen droppa med samma takt som avdunstningen är, det fungerade, men var för mig ingen klockren lösning.
1. Från början hade vi grävd brunn och ringde brandkåren när det skulle fyllas, från 1968-1970.
2. 1970 borrade vi brunn, men på sommaren när man behövde mest vatten så räckte det inte utan man fick vara försiktig.
3. 2012 kopplade jag en stupränna till poolen, använd filter, för det kommer löv och mossa...
4. 2012 Köpte en håv för att ta upp skräp istället för att dammsuga och backspola för att spara vatten.
5. 2018 den varma sommaren utan regn så var det jäkligt struligt.
6. 2019 köpte jag en bensindriven pump och tömmer den grävda brunnen för att fylla poolen med 2 dagars mellanrum. Då jag inte använder den grävda känns det fint att få omlopp även i den.
Den långsiktiga lösningen mellan 1970 och i princip 2017 var att låta vattenslangen droppa med samma takt som avdunstningen är, det fungerade, men var för mig ingen klockren lösning.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Nej, det förstås. Jag tänkte på att filtret backspolas med några dagars mellanrum, medan tillrinningen i brunnen är liten men förmodligen jämn. Om brunnen kan ge till exempel 100 liter i timmen och backspolningen behöver 300 liter under 1½ timme var 3:e natt, borde det gå att samla ihop tillräckligt med vatten.Workingclasshero skrev:
Men (ursäkta mig) där tänkte jag nog fel. Det är pumpen som driver backspolningen. Kraften i backspolningen kommer direkt från pumpen. Där är det ett annat villkor att uppfylla: liter per minut. Eller som du säger: "mer vatten".
Väcker en gammal tråd men blev nyfiken hur det löste sig för dig? Jag är i exakt samma situation. Måste backspola manuellt (filtret är egentligen helautomatiskt) och korta av spolbrogrammet en 4-5 minuter för att inte pumpa slut på allt vatten.D Dexter68 skrev:Hej!
- Borra ny brunn
Har 42 m till pump. Brunnen är 47 m djup.
Själv kikar jag efter nya filterlösningar den dagen det är dags att byta filtermassa i detta filter. Någon som har något tips på lågspolande filter?
Vi tryckte brunnen och har inte haft problem efter det.B PijtPalt skrev:Väcker en gammal tråd men blev nyfiken hur det löste sig för dig? Jag är i exakt samma situation. Måste backspola manuellt (filtret är egentligen helautomatiskt) och korta av spolbrogrammet en 4-5 minuter för att inte pumpa slut på allt vatten.
Har 42 m till pump. Brunnen är 47 m djup.
Själv kikar jag efter nya filterlösningar den dagen det är dags att byta filtermassa i detta filter. Någon som har något tips på lågspolande filter?
Klicka här för att svara