3 337 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Koppla vattenkran till tryckluft
Jag har en vattenledning mellan två utrymmen som går nedgrävd i gräsmattan så att det inte finns någon lägsta punkt för avtappning. (Finns det så vet jag inte var den är och jag har inte lust att börja gräva för att finna den).
Så den enda lösning jag kan komma på för att frostsäkra systemet är att köra in tryckluft i ena änden där det finns en vattenkran.
Vattenkranen används i dagsläget till trädgårdsbevattning och till den passar en Gardena krankoppling 21 mm med gänga (G 1/2")
Så finns det någon koppling som gör att jag kan koppla in tryckluft där? Har i dagsläget ingen kompressor, men planen är att köpa en 'billig' på Jula/Biltema eller Clas Olson.
Jag har googlat, men inte kunnat hitta något som ser ut att passa, men då jag inte ens vet vad själva kopplingen heter så har väl mina sökningar inte varit tillräckligt bra. Om det inte finns någon koppling som gör det direkt kanske man kan gå i flera steg. Finns inget så får man väl prova att trycka in en trasa eller liknande i röret och hoppas att det tätar tillräckligt, men det vore ju smidigt om det fanns något att skruva dit.
Så den enda lösning jag kan komma på för att frostsäkra systemet är att köra in tryckluft i ena änden där det finns en vattenkran.
Vattenkranen används i dagsläget till trädgårdsbevattning och till den passar en Gardena krankoppling 21 mm med gänga (G 1/2")
Så finns det någon koppling som gör att jag kan koppla in tryckluft där? Har i dagsläget ingen kompressor, men planen är att köpa en 'billig' på Jula/Biltema eller Clas Olson.
Jag har googlat, men inte kunnat hitta något som ser ut att passa, men då jag inte ens vet vad själva kopplingen heter så har väl mina sökningar inte varit tillräckligt bra. Om det inte finns någon koppling som gör det direkt kanske man kan gå i flera steg. Finns inget så får man väl prova att trycka in en trasa eller liknande i röret och hoppas att det tätar tillräckligt, men det vore ju smidigt om det fanns något att skruva dit.
Produkter som diskuteras: "krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
För en per permanent lösning så om du börjar med en nippel för tryckluft, tex en enligt följande, så kan du med lämplig bussning komma upp till G1/2 som du kan använda för att koppla in dig på lämplig kulventil. Då kan du med kompressor, en normal tryckluftsslang koppla in dig där och med kulventilen reglera lite hur mycket luft du trycker på med. Någon slags modern gängtätning bara på gängorna även om lin/locherpasta även funkar rimligt bra till torra applikationer på "tryckluftssidan" av din kulventil.

Vill du köra något tillfälligt gör du på samma sätt men istället för att hitta lämplig permanent inkoppling av kulventilen så får du hitta en av de övergångar som finns från många pipar till tex en G1/2 gänga. Dessa brukar säljas i samband med att man vill montera tex en G1/2 gardenakoppling på pipen
https://www.jula.se/catalog/verktyg...llbehor/nipplar-och-kopplingar/nippel-021008/

Vill du köra något tillfälligt gör du på samma sätt men istället för att hitta lämplig permanent inkoppling av kulventilen så får du hitta en av de övergångar som finns från många pipar till tex en G1/2 gänga. Dessa brukar säljas i samband med att man vill montera tex en G1/2 gardenakoppling på pipen
https://www.jula.se/catalog/verktyg...llbehor/nipplar-och-kopplingar/nippel-021008/
Dessa prylar från Biltema borde lösa det.
SNABBKOPPLING UTV 3/8" 15-587
BUSSNING 1/2” X 3/8” (R15XR10) 87-9925
MUFF ½” (R15) 87-9952
Edit: Hanne ska det naturligtvis vara. Byt den första mot INSTICKSNIPPEL M3/8" - 2 ST 17-247
SNABBKOPPLING UTV 3/8" 15-587
BUSSNING 1/2” X 3/8” (R15XR10) 87-9925
MUFF ½” (R15) 87-9952
Edit: Hanne ska det naturligtvis vara. Byt den första mot INSTICKSNIPPEL M3/8" - 2 ST 17-247
Annars tar msn en INSTICKSNIPPEL SLANG 12 MM 17-245 och sätter i en vattenslang med gardenakoppling i andra änden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden