utan information innan. Kommunen har informerat om att alltför mycket fett finns i ledning till pumphus och de har filmat nyligen i ledningarna i gatan. Idag överraskandes vi av ljudliga luftsmällar i diskhon, fontäner från toalettstolar och bubblande golvbrunnar. Fick lite panik men slängde ner locken och drog en skärbräda över lilla hon i köket (diskvatten redan upphällt i andra). Insåg att det borde vara nåt ute och hittade en spolbil med tillhörande chaufför, lugn som en filbunke ”det här gör vi på uppdrag av kommunen” och förklarade hur det låg till samt att sanering vid behov tar de hand om. Kommunenkillen kände till det när jag ringde upp. Tydligen var vi tre hushåll som berördes men vet inte om de övriga drabbades, ingen hemma när jag sen ringde på.
Nu var det inte direkt nåt avloppsvatten som kom upp utan luft som tryckte rent vattenlås med påföljande lukt, ja, lite skit från vattenlås kom väl med men vi torkade till slut upp det mesta eftersom städfirma inte var så lätt att få fram.
Borde inte vi som fastighetsägare bli informerade? Eller ska sånt här inte kunna hända? Och nu när det hänt, vad kan vara fel? Riskerar vi nåt liknande framöver?

I vems ledningar var spolbilen och spolade i?

Hur är det med avluftningen?
Låter som att det sitter vacuumventil på avloppet och inte avluftning upp över taket.

De spolade i gatuledningen mellan två brunnar. Vår avluftning går inte ut på taket utan på vinden, så då är det kanske vakuumventil. Är det förklaring till att det blev så kraftigt här? En granne hade också fått upp vatten i toastolarna. De märkte det när de kom hem senare men upplevde inte att det var så farligt.

Med vacuumventil på avloppet så har inte övertrycket i avloppet någonstans att ta vägen mer än ut via vattenlåsen.

Med avloppsluftning upp över taket så är det ”fritt” ”blås” ut.

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Med ventilation upp på taket är det ju fritt blås så inte mycket borde påverkas inne i huset. Kanske värt att kolla vacuumventilerna så det inte hänt något med dem.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Aha, så därför fick det sådan effekt. Det smällde och skallrade rätt bra på toaletterna där avluftningen går upp.
Ska kolla vinden. Borde jag byta till genomföring i taket? Är det tillåtet att ha vakuumventil så här? Minns svagt att vi pratade om det och att rörig föreslog detta.

S
Vakumventil ska inte sitta kallt då fryser dom sönder och fastnar i öppet läge. Det gjorde våran. Hade riktiga rötskador ovanför vakumventilen.

S SueCia skrev:
Vakumventil ska inte sitta kallt då fryser dom sönder och fastnar i öppet läge. Det gjorde våran. Hade riktiga rötskador ovanför vakumventilen.
Det finns frigolithattar till dem. Och det är inte det som är problemet i det här fallet.

S
P PatrikJo skrev:
Det finns frigolithattar till dem. Och det är inte det som är problemet i det här fallet.
jag har haft frigolithattar på båda mina, vad menar du att den gör för nytta?

håller dock med om att det inte är det som är problemet här, men det kan helt klart bli ett framtida problem.

K Kjell_G skrev:
Aha, så därför fick det sådan effekt. Det smällde och skallrade rätt bra på toaletterna där avluftningen går upp.
Ska kolla vinden. Borde jag byta till genomföring i taket? Är det tillåtet att ha vakuumventil så här? Minns svagt att vi pratade om det och att rörig föreslog detta.
Varit uppe på vinden nu, vilket var ett par år sen sist. Borde kolla lite oftare kanske. Men det var som beskrivits, luftningen slutar strax ovanför isolering och det sitter frigolit på. Ser okej ut (vilket också var fallet med vinden för övrigt, inga tecken på hyresgäster eller fukt nånstans).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.