Hej Forumet!
Min tappkran har knackat väldigt mycket och spottat ut vatten när jag tvättar så nu fick jag nog och tog bort den. Hade en väldigt ful T-koppling för att kunna koppla in två tvättmaskiner samtidigt som försvann och sitter och letar runt på nätet efter en bättre lösning.
Jag har ett hål i väggen som är 1/2-tum(inv. gänga). Den gamla tappkranen satt med lin.
Nu vill jag ha en eller två tappkranar/tappventiler på väggen där jag kan koppla in mina båda tvättmaskiner som har 1/2-tum lekande mutter på sina slangar.
Har någon annan löst samma sak och hur gjorde ni? Väggen är en lättbetongvägg och hålet i väggen verkar sitta som berget men det är kanske inte fel att ha en lösning som går att fästa i väggen?
Mycket tacksam för alla tips för jag kan få då det finns så många olika rördelar och jag vet inte vad som är den enklaste och mest diskreta lösningen.
Mvh,
Niclas
Min tappkran har knackat väldigt mycket och spottat ut vatten när jag tvättar så nu fick jag nog och tog bort den. Hade en väldigt ful T-koppling för att kunna koppla in två tvättmaskiner samtidigt som försvann och sitter och letar runt på nätet efter en bättre lösning.
Jag har ett hål i väggen som är 1/2-tum(inv. gänga). Den gamla tappkranen satt med lin.
Nu vill jag ha en eller två tappkranar/tappventiler på väggen där jag kan koppla in mina båda tvättmaskiner som har 1/2-tum lekande mutter på sina slangar.
Har någon annan löst samma sak och hur gjorde ni? Väggen är en lättbetongvägg och hålet i väggen verkar sitta som berget men det är kanske inte fel att ha en lösning som går att fästa i väggen?
Mycket tacksam för alla tips för jag kan få då det finns så många olika rördelar och jag vet inte vad som är den enklaste och mest diskreta lösningen.
Mvh,
Niclas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här funderar jag nu:
Först tar jag en sån här och ruggar upp gängorna med en bågfil på den gängan som ska skruvas in i väggen.
Sen köper jag två stycken såna här och monterar på varsin sida om T-kopplingen som nu är monterad i väggen.
Jag är osäker på om det blir tillräckligt stabilt eftersom jag inte fäster det i väggen på något sätt och jag är även osäker på om konan på ballofixen passar konan på T-röret.
Borde jag ta ett sånt här T-rör istället?
Den kanske inte har kona alls?
Någon som vet? Är det en bra idé eller en kass idé?
Först tar jag en sån här och ruggar upp gängorna med en bågfil på den gängan som ska skruvas in i väggen.
Sen köper jag två stycken såna här och monterar på varsin sida om T-kopplingen som nu är monterad i väggen.
Jag är osäker på om det blir tillräckligt stabilt eftersom jag inte fäster det i väggen på något sätt och jag är även osäker på om konan på ballofixen passar konan på T-röret.
Borde jag ta ett sånt här T-rör istället?
Logga in
Skapa konto
Den kanske inte har kona alls?
Någon som vet? Är det en bra idé eller en kass idé?
Den övre T-kopplingen är för klämringskoppling, dels blir det lite tunt i godset i änden som linas & gängas in i väggen, godset kan spricka, dels är den koniska änden smal och vass för att användas mot en planpackning med risk att packningen skärs sönder.
Den nedre T-kopplingen har planända på alla tre, den används vid rörkoppling som linas och vid plantätningar.
Den nedre T-kopplingen har planända på alla tre, den används vid rörkoppling som linas och vid plantätningar.
Det finns många lösningar. Vad som är snyggt ligger väl i betraktarens ögon…
Undvik rördelar för konor om det inte är panik… Hur permanent lösning skall det vara? Skruva inte gummipackningar mot T-rör för klämring.
Sista T-röret är ”rätt”. Kan gå att skruva tvättmaskinsslang direkt mot den om ändan är slät men man får kika på kranar och rördelar om de har en slätända. Annars förstör man packningen på slangens koppling.
Varför inte börja med någon riktig kran av bra kvalité
Sätta på ett t-stycke
Sätt En ”balofix” vinklad nedåt för extra maskinen. Du har väl alltid en maskin inkopplad till vatten och om inte är det ju bara att stänga kranen.
Vill man skära sig mot läckande ballofix eller klåfingriga kan man sätta på ett lock när anslutningen inte används.
Eller så sätter du två kranar skruvade i väggen och drar lite rör…då kan du få dra kromade rör och använda konor.
Snyggaste alternativet är väl en dubbelkran (inspirationsbild, just denna är av okänt kinesiskt ursprung).
Så, nu har väl kaffet kallnat…
Undvik rördelar för konor om det inte är panik… Hur permanent lösning skall det vara? Skruva inte gummipackningar mot T-rör för klämring.
Sista T-röret är ”rätt”. Kan gå att skruva tvättmaskinsslang direkt mot den om ändan är slät men man får kika på kranar och rördelar om de har en slätända. Annars förstör man packningen på slangens koppling.
Logga in
Skapa konto
Sätta på ett t-stycke
Logga in
Skapa konto
Sätt En ”balofix” vinklad nedåt för extra maskinen. Du har väl alltid en maskin inkopplad till vatten och om inte är det ju bara att stänga kranen.
Logga in
Skapa konto
Vill man skära sig mot läckande ballofix eller klåfingriga kan man sätta på ett lock när anslutningen inte används.
Logga in
Skapa konto
Eller så sätter du två kranar skruvade i väggen och drar lite rör…då kan du få dra kromade rör och använda konor.
Snyggaste alternativet är väl en dubbelkran (inspirationsbild, just denna är av okänt kinesiskt ursprung).
Logga in
Skapa konto
Så, nu har väl kaffet kallnat…
Ok.. Så det nedre T-röret(ezze) skulle kanske kunna fungera med ballofixventilen då? Det är Cu-ändan(muttern) på ballofixen som är "inkommande vatten" som jag förstår det. Får jag det tätt mellan ventil och T-rör utan tillbehör eller borde jag komplettera ventilerna med en planadapter?Demmpa skrev:
Den övre T-kopplingen är för klämringskoppling, dels blir det lite tunt i godset i änden som linas & gängas in i väggen, godset kan spricka, dels är den koniska änden smal och vass för att användas mot en planpackning med risk att packningen skärs sönder.
Edit: Skrev detta innan jag läst inlägg ovanför. Ska läsa direkt. Tack för alla tips!
Redigerat:
Tack för goda råd!blackarrow skrev:
Det finns många lösningar. Vad som är snyggt ligger väl i betraktarens ögon…
[bild]
Sätta på ett t-stycke
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så, nu har väl kaffet kallnat…![]()
Jag har inte panik med att få igång tvättmaskinen, hoppas hinna beställa saker idag och koppla in till helgen.
Just lösningen med en tappkran och sedan T-koppling under tappkranen var det som satt tidigare men det såg inte vackert ut.
Det du skriver sist i inlägget angående dubbelkran hade varit drömmen men jag hittar på bara kinesiska varianter och från amazon. Inga prylar jag vågar lita på riktigt.
I inlägget som jag skrev samtidigt som ditt inlägg så funderar jag på om T-röret(ezze) med balofixventilerna som jag valde i första inlägget kan fungera tillsammans. Eventuellt med en planadapter i Cu-ändan på ventilen. Hade varit en "enkel" lösning bestående endast av ett T-rör och två ventiler där jag direkt kan koppla på mina två tvättmaskiner.
Så här ser min korg ut nu i butiken. T-rör med lin i väggen. Planadaptrar stoppas in i ballofix Cu-del. Planpackningar har jag hemma redan. Ballofixventiler skruvas på T-röret. Mina tvättmaskiner skruvas på ballofixventilens utvändiga gänga med en packning.
Alltså så här enligt min Paint-ritning:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Detdär var ingen bra kombination. Ballofix planadapter är något du stoppar i en klämringskopplingen för att få en planända. Klämringsmuttern och klämring slänger du då.
det står ju att att kranen du valt har en planande och backventil så den måste vändas rätt!
Det blir bara utvändiga gängor på allt du valt. skruva något på klämringskopplingensbgänga är lite tveksamt.
Någon av dess passar bättre
Se upp så inte ballofixkranarna kommer för nära väggen.
T-kopplingen kunde ju ha invändig gänga.
det står ju att att kranen du valt har en planande och backventil så den måste vändas rätt!
Det blir bara utvändiga gängor på allt du valt. skruva något på klämringskopplingensbgänga är lite tveksamt.
Logga in
Skapa konto
SÅKLART! Jag har ju fått för mig att muttern på ballofixen som jag länkade är lekande mutter men det är ju en klämringsmutter....blackarrow skrev:
Detdär var ingen bra kombination. Ballofix planadapter är något du stoppar i en klämringskopplingen för att få en planända. Klämringsmuttern och klämring slänger du då.
[bild]
Då är ju bara frågan vilken av varianterna som du länkade som jag ska välja. I dessa finns det ingen backventil som jag förstår det? Trodde att det var ett krav men så är det kanske inte?
Då landar jag i den här lösningen:
Rörnippel 15 har jag med för säkerhetsskull så att jag kan bygga ut lite från väggen om det blir för tajt.
Håller tummarna för att detta ska funka. Det blir ju en lösning utan backventil vilket är ok enligt säker vatten om tvättmaskinen har ett luftgap. Det vanliga är dock att man sätter backventil.
Redigerat:
Jag får tacka för hjälpen och presenterar här resultatet. Perfekt avstånd in till väggen och känns stabilt. Möjligtvis att balofixerna är lite vassa i kanterna mot tvättmaskinerna så jag funderar på om man kan/ska sätta planadaptrar där.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara