Byggahus.se

Illaluktande varmvatten

1. C
    Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg

calle_77

Medlem
    Har på sistone fått problem med svavellukt, dock bara varmvattnet. Varmvattenberedaren är en Parca Norrahammar M 300 VS från -78. Eftersöker lite tips på vad som kan vara orsaken till lukten och om jag kan göra något åt detta?
    Vi har egen brunn som delas med en granne och de har ingen lukt så det måste vara något med varmvattenberedaren.

Mvh // Calle

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du bytit offeranoden , kolla om den finns kvar , tror det sitter en bult i toppen av VVB , då brukar det var en vajer som det sitter offeranoder på , bara att lyfta upp och kolla
    det som är normalt med dessa är att ingen gör det , utan säger OJ det har jag inte gjort , VVB som din lastgammal , kan även var en Zinkanod , bättre då du har lite svavelväte i vattnet
    Var på ett ställe med ruttna ägg lukt , offeranod i magnesium tillsammans med vattnet inget bra , fick ta bort den , allt frid och fröjd
    Har för mig att CTC tog över Parca
    Kolla lite här , mera tips
    www.byggahus.se/forum/threads/offeranod-i-varmvattenberedare.174409/

3. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    Jag öppnade min varmvattenberedare och den var full med kalk. Hela värmepaketet var som en kalkcylinder i vilken värmeelement och offeranod satt fast i.
    Och det luktade unket om vattnet.

4. C

calle_77

Medlem
    Tack för tipsen, hittade en bult i toppen på tanken, får kolla den. Har aldrig bytt under de sex år vi bott i huset och som det ser ut bakom panelerna med isoleringen som består av mer damm än isolering nu så kanske det aldrig blivit gjort :oops:.

5. S

Shiraz

Medlem
    Vr försiktigt så det inte är isolerat med asbest om huset är gammalt...

6. C

calle_77

Medlem
    Ok, kanske något att tänka på. Dock ser det ut som vanligt mineralull. Huset och även varmvattenberedaren är från 78.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du behöver inte oroa dig det är vanlig isolering , :) det som kan komma är lite klia , :confused: så en sanering i duschen om du grottat för mycket i det :)
    Pass på stäng inkommande vatten , annars blir du häftigt blöt :(

8. C

calle_77

Medlem
    Det låter bra, har beställt en ny kedjeanod nu så får vi se om det hjälper :)

9. S

Shiraz

Medlem
    Passa på att spola ur tanken när den är lös. Du köpte packningar med anoden? Jag har en tesy och jag fick byta dessa med. De var platta..

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ledsen det går inte spola tanken utan att plocka bort EL-patronen , för små hål ( rören ) för skiten att komma ut i

11. M
    Medlem · Örebro · 1 750 inlägg

mogge_73

Medlem
    Magnesiumanod kan bilda väresulfid (svavelväte) och byte till zinkanod löser ofta det. Du bör även ta en ackrediterad vattenanalys om ni inte redan har en sådan. Detta uppstår ofta när vattnet är korrosivt pga lågt pH, även hårdheten på vattnet kan vara intressant då pratar om beläggning på värmeelement.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.