Bott i nya huset 1 månad, och försöker förstå.
Jag har idag försökt pumpa in luft i hydropressen (installerad 2015) med en cykelpump, i förhoppning om att det ska hjälpa så inte vattenpumpen går igång för minsta lilla. Just nu jobbar vattenpumpen för hårt och för ofta, men når samtidigt inte sin fulla kapacitet.
Men tycker inte det blev någon större skillnad efter att jag pumpade in luft i hydropressen/hydroforen till 1.5 bar. Någon som vet vad jag bör göra/testa härnäst?
Vattenpumpen går också som högst till 3.2 bar just nu, och får aldrig riktigt tillräckligt med vatten eller tryck på vattnet för att fylla upp badkar eller ens ta en dusch med tryck.
Tips på vad jag kan göra?
Jag har idag försökt pumpa in luft i hydropressen (installerad 2015) med en cykelpump, i förhoppning om att det ska hjälpa så inte vattenpumpen går igång för minsta lilla. Just nu jobbar vattenpumpen för hårt och för ofta, men når samtidigt inte sin fulla kapacitet.
Men tycker inte det blev någon större skillnad efter att jag pumpade in luft i hydropressen/hydroforen till 1.5 bar. Någon som vet vad jag bör göra/testa härnäst?
Vattenpumpen går också som högst till 3.2 bar just nu, och får aldrig riktigt tillräckligt med vatten eller tryck på vattnet för att fylla upp badkar eller ens ta en dusch med tryck.
Tips på vad jag kan göra?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Förutsätter att det är en hydropress du har. När du pumpat, har du då stängt av pumpen och öppnat en kran?
Kommer vatten ur ventilen när du pumpar kan blåsan spruckit.
En kompressor med manometer är att rekommendera mot ofrivillig träning.
Kommer vatten ur ventilen när du pumpar kan blåsan spruckit.
En kompressor med manometer är att rekommendera mot ofrivillig träning.
En cykelpump med manometer fungerar utmärkt om inte hydropressen rymmer hundratals liter. Att pumpa 20-30 l till 1,8 bar klarar vilken fotpump som helst. För övrigt notera vad Småbrukaren skriver, så bör det fungera.S Småbrukaren skrev:
Att den inte pumpar högre än 3,2 bar kan ha med tryckvaktens inställning att göra. Där ställer du ju både Till-och Frånslags-punkt. Om pumpen inte orkar mer än 3,2, så har du troligen felet i pumpen ( eller i en felaktig manometer ).
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Med hänsyn till att det troligtvis fungerat bra tidigare så är min gissning att något annat påverkar lufttrycket. Ventilen i sig kan vara värd att kontrollera. Jag är dock ingen mästare på hydropress. Har själv en hydrofor. Hoppas fler kloka rörisar kan bidra i felsökningen.
Klicka här för att svara