Hittade en säkerhetsbrytare, som säger att den inte får användas för start och stopp men nu borde inte pumpen gå.

Följdfråga däremot. Det är kanske fullt normalt att kompressorn på en värmepump går konstant nu, jag tyckte det var märkligt och stängde av den. Då lät det om cirkulationspumpen som är till värmen, trodde jag, och den är alldeles varm. Lät som luft. Det borde inte höra ihop med att vattnet försvinner? Jag borde väl inte behöva lufta en cirkulationspump?

Nej, ditt färskvatten är inte ihopkopplat med det vattenburna värmesystemet, som är ett slutet system. Det är inte konstigt att kompressorn på värmepumpen går nu när det är kallt ute.

N Något annat skrev:
Jag har ingen ejektor och en hydropress inte en hydrofor.
Sorry, läste helt fel. Önskar dig varmt lycka till och hoppas du får ordning på vattnet.

S Småbrukaren skrev:
Sorry, läste helt fel. Önskar dig varmt lycka till och hoppas du får ordning på vattnet.
Tack! Det har försvunnit helt nu och jag fick tag på elektrikern som installerade. Han röstade för att tryckströmbrytaren var trasig, att det var vanligt att det blev för lite luft i hydropressen och att den då slog av och på lite för mycket.

Ska byta den imorgon och låna en kompressor, har inte full koll men förhoppningsvis tillräckligt. Elektrikern trodde pumpen var ok men jag undrar ju varför jag då inte får något vatten nu. Det är tydligen en ren enfaspump, vilket låter lite dumt, trefas borde väl vara säkrare? Sak samma, jag hoppas jag får vatten imorgon.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.