Har man vvc hemma i en villa och vill stänga av, är det bäst att koppla bort den pga legionella risk?
 
L lostinsweden skrev:
Har man vvc hemma i en villa och vill stänga av, är det bäst att koppla bort den pga legionella risk?
Vvc är ingen legionellarisk så länge du har rätt temp och inte kopplat den fel, tex på en handdukstork.

Varför vill du stänga av vvc:n?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Vvc är ingen legionellarisk så länge du har rätt temp och inte kopplat den fel, tex på en handdukstork.

Varför vill du stänga av vvc:n?
Det ät nån i släkten som har VVC hemma i en enplans villa. De klagar på sina höga elräkningar och jag tyckte att de kunde leva utan VVC:n men man måste tänker på legionella risken innan man stänger av den bara eftersom vattnet kommer sitta still i den ledning eller?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Vvc är ingen legionellarisk så länge du har rätt temp och inte kopplat den fel, tex på en handdukstork.

Varför vill du stänga av vvc:n?
Jo men stänger man av den så kommer troligen returledningen att få stillastående vatten, vilket kan vara en risk för legionella. Om det verkligen ör ett problem vet jag inte. Man kanske kan köra igång det ett par ggr i veckan.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men stänger man av den så kommer troligen returledningen att få stillastående vatten, vilket kan vara en risk för legionella. Om det verkligen ör ett problem vet jag inte. Man kanske kan köra igång det ett par ggr i veckan.
Som sagt, så länge man har rätt temp. Det har man ju inte om den är avstängd.
 
Istället för att stänga av så kan man ju koppla vvc på en timer så den går med jämna mellanrum tex varje morgon.
 
Det vatten som snurrar i VVC har ju passerat varmvattenberedaren och den ska hålla en sådan temperatur att legionellabakterier ska vara heldöda.
Protte
 
L lostinsweden skrev:
Har man vvc hemma i en villa och vill stänga av, är det bäst att koppla bort den pga legionella risk?
Hur mycket el drarvvc då? Om du stänger av vissa tider lär du inte spara möhe :( Har du vattenburna radiatorer eller golvvärmen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket el drarvvc då? Om du stänger av vissa tider lär du inte spara möhe :( Har du vattenburna radiatorer eller golvvärmen?
Jag vet inte exakt men har man 60c vatten snurrande dygnet runt så lär den dra mycket. Elpatron får hoppa in mycket mistänker jag.
 
L lostinsweden skrev:
Jag vet inte exakt men har man 60c vatten snurrande dygnet runt så lär den dra mycket. Elpatron får hoppa in mycket mistänker jag.
VVC värmer ju inte vattnet, den drivs alltid med el. Du ska sänka värmen i pumpen eller blockera pumpen om du vill spara penningar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
VVC värmer ju inte vattnet, den drivs alltid med el. Du ska sänka värmen i pumpen eller blockera pumpen om du vill spara penningar.
Det dra ju mycket att hålla en cirkulerande ledning i 60c dygnet runt.
 
M marka skrev:
Istället för att stänga av så kan man ju koppla vvc på en timer så den går med jämna mellanrum tex varje morgon.
Det var smart
 
L lostinsweden skrev:
Det dra ju mycket att hålla en cirkulerande ledning i 60c dygnet runt.
Den cirkulerar inte vattnet dygnet runt vad jag vet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den cirkulerar inte vattnet dygnet runt vad jag vet.
De brukar göra det.
 
L lostinsweden skrev:
De brukar göra det.
Ok, den cirkulerar med olika hastighet. I snitt kanske en normal cirkpump drar 20-30W. Det blir inte många varmkorvar i månaden…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.