Jag håller på och förbeder för vattenmätarbyte och har en rörstump i koppar som jag inte törs försöka lossa för jag är rädd att den går sönder. Den sitter med lin i galvat vid röda pilen.

Någon som har nåt bra tips?

Vattenmätare och avstängningsventil på vägg, fastsatt med rörklämmor och stag, i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkoppling med mutter, indikerande läckage vid skarven, korrosion närvarande, behöver tätning eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Rejält stor fast nyckel och rörgång borde väl lossa detta?

Det är väl en bussning till höger om röda pilen som du kan hålla med stor nyckel i?

Annars värma så att linet torkar och krymper. Men då måste bussningen också ut antar jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rejält stor fast nyckel och rörgång borde väl lossa detta?

Det är väl en bussning till höger om röda pilen som du kan hålla med stor nyckel i?

Annars värma så att linet torkar och krymper. Men då måste bussningen också ut antar jag.
Jag skulle helst inte vilja röra den galvade muttern utan bara få loss den lilla rörstumpen som är lös om jag lossar muttern till vänster på vattenmätaren. Därefter om jag får loss den så kan jag bara gänga i den nya delen som tillhör den nya konsolen som ska på plats på väggen bakom. Vet ju inte hur mycket den tål...
 
Claes Sörmland
Som sagt, håll i den galvade muttern med en stor fast nyckel och lossa rördelen med största möjliga rörtång som passar. Du känner ju om det går eller inte utan att värma loss delarna.
 
Redigerat:
Det är för övrigt en gjuten del i mässing. Dras nog lättast loss med ett verktyg du stoppar in i den. Brukar vara som rillor där.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Det är för övrigt en gjuten del i mässing. Dras nog lättast loss med ett verktyg du stoppar in i den. Brukar vara som rillor där.
Hur ser verktyget ut, som en enorm sexkantsnyckel?
 
Tack för svar! Ska lossa och kolla i morrn så får vi se hur det ser ut men jag tror inte det finns något i hålet.
 
Verktyget brukar väl bara vara en konisk fyrkantig stav eller nåt..I hålet brukar det vara en gjuten rilla på vardera sida. Det är så man lossar de flesta dylika nipplar med en rörlig mutter på kort nippel. Har man kromade dylika till nån blandare så vill man ju inte gärna nypa med nån tång på utsidan.
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.