Jag håller på och förbeder för vattenmätarbyte och har en rörstump i koppar som jag inte törs försöka lossa för jag är rädd att den går sönder. Den sitter med lin i galvat vid röda pilen.
Någon som har nåt bra tips?
Någon som har nåt bra tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejält stor fast nyckel och rörgång borde väl lossa detta?
Det är väl en bussning till höger om röda pilen som du kan hålla med stor nyckel i?
Annars värma så att linet torkar och krymper. Men då måste bussningen också ut antar jag.
Det är väl en bussning till höger om röda pilen som du kan hålla med stor nyckel i?
Annars värma så att linet torkar och krymper. Men då måste bussningen också ut antar jag.
Jag skulle helst inte vilja röra den galvade muttern utan bara få loss den lilla rörstumpen som är lös om jag lossar muttern till vänster på vattenmätaren. Därefter om jag får loss den så kan jag bara gänga i den nya delen som tillhör den nya konsolen som ska på plats på väggen bakom. Vet ju inte hur mycket den tål...Claes Sörmland skrev:
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det är för övrigt en gjuten del i mässing. Dras nog lättast loss med ett verktyg du stoppar in i den. Brukar vara som rillor där.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Verktyget brukar väl bara vara en konisk fyrkantig stav eller nåt..I hålet brukar det vara en gjuten rilla på vardera sida. Det är så man lossar de flesta dylika nipplar med en rörlig mutter på kort nippel. Har man kromade dylika till nån blandare så vill man ju inte gärna nypa med nån tång på utsidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden