1 268 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Inget tryck i kranar för varmvatten
Nu får ni ursäkta min okunskap. Vi är relativt nyinflyttade i ett nybyggt hus (2022) från att tidigare ha bott i hyresrätt (vilken lyx det var att bara kunna felanmäla ). Senaste timmen har vi inte haft tryck i några kranar. Jag är inte speciellt orolig eftersom dom bygger utanför och en av grannarna har samma problem.
Jag har dock en generell fundering. Jag har förstått det som att kommunen står för vattentrycket för kallvatten. Men hur är det med varmvattnet? Vi har som exempel en Nibe f730 som visar att den har massa varmvatten kvar men ändå så finns det ingen tryck även när man vrider kranen till ge varmt vatten.
Så även om kommunen har driftfel eller något rör är tillfälligt avstängt, hur kommer det sig att varmvattnet inte kommer ut i kranen? Om varmvattenberedaren har varmvatten så borde väl detta kunna komma ut i kranen...eller?
Som ni ser så är jag okunnig så det finns säkert en självklar förklaring...
Jag har dock en generell fundering. Jag har förstått det som att kommunen står för vattentrycket för kallvatten. Men hur är det med varmvattnet? Vi har som exempel en Nibe f730 som visar att den har massa varmvatten kvar men ändå så finns det ingen tryck även när man vrider kranen till ge varmt vatten.
Så även om kommunen har driftfel eller något rör är tillfälligt avstängt, hur kommer det sig att varmvattnet inte kommer ut i kranen? Om varmvattenberedaren har varmvatten så borde väl detta kunna komma ut i kranen...eller?
Som ni ser så är jag okunnig så det finns säkert en självklar förklaring...
Klicka här för att svara