Ursprungstanken var att borra ett hål och sedan sätta ner en rörspets, men jorden/sanden på väggarna i borrhålet ramlade konstant ner efter ett tag. I det läget tryckte vi ned ett 160 mm markavloppsrör med borrade hål i sidorna på den nedersta halvmetern för att möjliggöra vatteninsläpp och sedan sätta rörspetsen i markavloppsröret, se bild.

Efter mycket om och men lyckades vi få ner 8,5 m markavloppsrör och 9 m rörspets. När jag sänker ner ett snöre med tyngd i och drar upp ser det ut som att det är cirka 50-75 cm vatten i botten och botten ser ut att vara på cirka 7,5 m. Sanden i botten är som en blöt sandstrand så rörspetsen sjunker rakt igenom om jag släpper den. Nu måste jag fixera den för att den inte ska sjunka.

Jag har köpt denna hydroforpump:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-000758/

Mitt problem är att jag får inte upp något vatten om jag inte fyller markavloppsröret med vatten först, givetvis även pumpen. Då pumpar den ut vatten ett tag men sedan upphör det. Om jag då sänker ner snöret med tyngd i är det fortfarande cirka 50-75 cm vatten i botten.

Jag har provat att suga upp vatten både från rörspetsen enligt ovan, men också direkt från en nedsänkt 25 mm PEM-slang med filter och backventil i botten samt också med en 32 mm sugslang. Det är ingen skillnad oavsett vilken variant jag väljer.

Jag har följande funderingar:
- Är pumpen för klen i förhållande till sughöjden?
- Stoppar markavloppsröret vatten att komma in från sidorna när det bara är borrade hål på den nedersta halvmetern?
- Räcker det med 50-75 cm vatten i botten eller är det för lite?

Jag är inne på att antingen gräva ner pumpen cirka 1 meter för att kapa sughöjden eller att köpa en djupvattenpump och sätta i botten på en slang och istället trycka upp vattnet.

Är det någon här som har några kloka råd? I så fall är jag mycket tacksam för dessa.

• Installation av ett rör för vatteninsläpp med ett böjt metallrör ovanpå och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Hur fan fick du ner 8,5m PP 125mm markavloppsrör vertikalt ner i marken?

Jag trodde i min totala enfald att man bara drev ner rörspetsbrunnen utan nåt avloppsrör runt och sög i röret? Vad har avloppsröret för syfte menar du?

Gissar på för dåligt tillflöde och inte på pumpkapacitet, även om det är på gränsen så borde den spottat ur sig vatten om det fanns nåt.

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Syftet med avloppsröret är att hålla väggarna i borrhålet på plats. I mitt fall hade det inte fungerat att slå ner rörspetsen direkt i marken utan att borra först på grund av stenar som antingen förstört rörspetsen eller stoppat den.

Nu borrade vi först och slog sedan ner avloppsröret.

Jag har precis gjort en mer detaljerad mätning och botten på hålet ligger på 7,75-8,0 meter och där är 1,0-1,5 m vatten i hålet. Jag får dock fortfarande inte upp någonting om jag inte fyller avloppsröret först.

Är det någon som vet hur hög vattenpelare man behöver ha för att en djupvattenpump ska fungera?

Det viktiga är höjdmåttet mellan pumpens insug ( som ska vara den högsta punkten på sugslangen ) och vattenytan i brunnen. Teoretiskt är den höjden knappt 10 m ( vid normalt lufttryck) men i praktiken så klarar pumparna oftast 6-8 m. Om den pumpar en stund med ytterröret fyllt, så tyder det väl på att gränsen ( i höjdskillnad) passeras och den slutar pumpa vatten, när tillrinningen inte räcker till för att hålla tillräcklig nivå.

Redigerat:
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Är hela spetsen täckt av vatten? Annars kommer den suga luft där.

Den borde vara täckt av vatten då vattnet börjar på cirka 6,5 m ae botten på spetsen är på cirka 9 m där den sista metern av spetsen består av hål där vattnet kommer in.

Även om jag skippar spetsen och kör med PEM-slang så får jag inte upp något vatten.

Idag gjorde jag ett relativt ovetenskapligt test genom att fylla hela markavloppsröret med vatten för att sedan starta pumpen och mäta nivån när den inte suger upp mer vatten. Den slutar redan vid cirka 4,5-5,0 m djup när jag provar med PEM-slang med filter och backventil i botten. I min värld känns det väldigt klent. Alla talar om att den här typen av pump ska klara 7-8 m.

Ah. Jo, den ska klara att suga nedåt 8m även om flödet blir lågt.
Hur har du anslutet sugslangen? Är det plastkopplingar? Teflontejp? Ev har du en luftläcka på sugsidan och då kan du få det fenomentet med halvfunktion

Det visade sig precis att när jag ersatte mässingskopplingen med slangklämma mellan PEM-slang och pump med en kläm/skruvkoppling istället så förbättrades sughöjden betydligt och ligger nu på 7,25 m. Jag tror inte att jag kommer att uppnå bättre med befintlig pump.

Där är bra tryck i pumpen så mitt nya problem är att jag tömmer vattnet fortare än det rinner till.

Finns det någon magisk lösning för att öka tillrinningen?

Har själv hållit på att laborera med en spets. Alltså, det räcker inte att du häller ner vatten och sen börjar pumpa. Du måste själv sitta och laborera med pumpen, strypa tillflödet etc så inte allt vatten försvinner direkt. Svårt att förklara i text. Men det är så jag själv gjorde, och ibland fick man försöka några gånger.

R
E Enrique skrev:
Tror inte det , men du säger att spetsen sjunker rakt ner som kvicksand , varför inte prova att förlänga
spetsröret några meter eller flera , vattnet finns bevisligen därnere .
Normalt så är en spetsbrun endast en spets rakt ner i en sandås och hoppas på att vattennivån är hög på den platsen , i bland spolar man ner vatten med tryck i spetsen för att få bort en del skräp runt spetsen
och rensa från sand

E Enrique skrev:
Det visade sig precis att när jag ersatte mässingskopplingen med slangklämma mellan PEM-slang och pump med en kläm/skruvkoppling istället så förbättrades sughöjden betydligt och ligger nu på 7,25 m. Jag tror inte att jag kommer att uppnå bättre med befintlig pump.

Där är bra tryck i pumpen så mitt nya problem är att jag tömmer vattnet fortare än det rinner till.

Du kan pumpa lite över tid så kommer vattnet öka tillriningen, om det finns resarvarer i närheten. Har du otur så är tillrinningen inte större, då kan du strypa pumpen lite så du inte suger torrt och nöjda dig.

Idag var jag i kontakt med en VVS:are som tyckte att jag skulle ta bort markavloppsröret och fylla hålet runt rörspetsen med jord så att det blir tätt runt hela röret, hela vägen upp. Enligt honom kommer min metod inte att lyckas då vattenmagasinet inte kan bildas så länge det inte är tätt när man suger. När det är öppen luft runt och ovanför menar han att det är denna luft man suger istället.

Det känns dramatiskt att fylla igen borrhålet när vi lagt så mycket tid på det.

Vad säger expertisen om ovanstående teori?

R
Om ditt grova rör sitter långt ner och har/ska ha en massa hål i , så täpp inte till runt med jord .då blir det tätt , hur ska vattnet komma till spetsen då
Det med att suga luft , Tja , med det rinner bara till det som kommer , går nog inte att suga ur marken
Ett sätt är att sätta en gummibussning ( förminskningsmuff ) på topp som spetsen går igenom , det blir detsamma som att pyttsa ner en massa jord och lera i hålet , men hela hålet är öppet

jag tror inte på det, vattenmagasinet blir inte högre än grundvattennivån och den är relativt fast oavsett om det är en grop eller inte.

Däremot kan han ha en poäng i att pumpen suger luft snabbare om det inte är tätt runtom, ifall vattnet inte rinner till lika snabbt som du suger undan det.

Hej

Får jag fråga hur Ni borrade eller med vad? Vi har en spetsbrunn men har grannar som skulle vilja ha en och vi får inte ner spetsen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.