Håller på att renovera huset och ska ersätta gamla fördelare som tidigare satt inbyggda i väggen mellan köket och badrummet. Till fördelaren går det idag 18mm kopparrör sedan fördelas det vidare till badrum/kök via 12mm kopparrör.

För att göra det rätt tänkte jag ta bort alla befintliga rör/fördelare och dra fram två nya pex rir 20mm (Rör 34mm) hela vägen fram till badrummet och därefter dela det där under kommoden med vatettes v6 system till t.ex. dusch, kök, mm via LK Pex 16mm (25 rör).

Problemet är att jag inte hittar några bockfixturer till LK Pex 20mm (34 rör) fastän Vatette har Kopplingsbricka V6 som ska sitta på andra sidan.

Finns det någon lösning eller ska jag dra fram pex 16mm som inkommande också? Isåfall tappar jag mycket i trycket om någon skulle till exempel stå i köket medans någon duschar samtidigt?

Det finns en övergång från 28 ytterrör till 25 och då kan man använda vanliga fixturer

Etikett för Uponor-produkt, oskarp, liggande, konduktreduceringskit, streckkoder, artikelnummer, flerspråkig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förpackat objekt på rostig platta, placerad på stege, byggarbetsplatsmiljö, träskivor i bakgrunden, del av sko syns.
Skapa konto

Men det var uponor men borde väl finnas hos andra med, men kanske inte så grovt.

Men jag tror att 16 räcker men jag är ingen rörmokare

• Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Funderar starkt på att byta ut 20mm pex rören från VVB vidare till badrummet med 18mm prisolrör istället eftersom jag inte hittar passande fixtur till lks pex rir 20mm. Några nackdelar?

Med den här verkar man ju kunna gå från grövre till smalare ytterrör

Svart skarvmuff för LK Tomrör, mobilskärmsbild, textinformation, produktbeskrivning, datum, RSK-nummer.
Skapa konto

Eller så hade jag kört på uponor

• Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med den här verkar man ju kunna gå från grövre till smalare ytterrör

[bild]

Eller så hade jag kört på uponor
Tack det löser faktiskt mitt problem.

Krilleman Krilleman skrev:
Vatette har givetvis tänkt på detta med, skam vore det annars!

Sidan 13 står det väl beskrivet även fast jag personligen inte gillar metoden med det nakna 25mm röret...
[länk]

[bild]
Jag såg detta igår efter att ha läst genom guiden säkert 10 gånger :D Antar att det nakna röret är just för 25mm pex. I mitt fall är det 20mm pex som jag tänkte då övergå från 34mm till 25 mm ytterrör på slutet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.