Varmvattenberedaren slutade fungera igår när jag tog ett bad.
Mätaren kan röra sig lite mellan 20-30 grader, men inte högre än så.
Har testat att ändra på temp ratten fram o tillbaka, men hör inget klickande.
Det röda röret är inte varmt heller.
Testade nu att trycka på den gröna temp.begränsaren för att se om det hjälper nåt.
Vad kan det vara för fel?
Det är en gammal vvb från 1996, jäspi, så den lever nog på lånad tid.
Men det känns sådär att behöva byta den nu i dessa tider .
Mätaren kan röra sig lite mellan 20-30 grader, men inte högre än så.
Har testat att ändra på temp ratten fram o tillbaka, men hör inget klickande.
Det röda röret är inte varmt heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testade nu att trycka på den gröna temp.begränsaren för att se om det hjälper nåt.
Vad kan det vara för fel?
Det är en gammal vvb från 1996, jäspi, så den lever nog på lånad tid.
Men det känns sådär att behöva byta den nu i dessa tider .
Har huvudbrytaren flera lägen än 1 och 2? Då skulle jag prova 2. Termostaten kanske inte ger något klick om vattnet är jättekallt, även om den som ny gick ner till 12 grader.
Skönt att du hann med julbadet innan
Skönt att du hann med julbadet innan
1, 2, 3 är det på brytaren, nu står den på 3.M Mellanbarn skrev:
Vad händer om jag vrider på den?
Är så rädd att göra nån ännu större skada
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om vattnet varit borta av nån anledning så har det runnit baklänges i rörledningarna och beredaren har har tömts delvis. Det gör att den överhettas. Det brukar finnas ett överhettningsskydd som antagligen slagit av beredaren och måste återställas. Det kan vara en knapp eller nån liten skruv man vrider igång det på. Har du en kåpa som går att skruva av beredaren så är det troligtvis bakom den.
Jo, jag har tryckt på överhettningsskyddet för att nollställa den.F Finndjävel skrev:Om vattnet varit borta av nån anledning så har det runnit baklänges i rörledningarna och beredaren har har tömts delvis. Det gör att den överhettas. Det brukar finnas ett överhettningsskydd som antagligen slagit av beredaren och måste återställas. Det kan vara en knapp eller nån liten skruv man vrider igång det på. Har du en kåpa som går att skruva av beredaren så är det troligtvis bakom den.
Men det hjälper inte så mycket.
Nu står tempen på 35 grader och går där fram o tillbaka +/-5 grader.
Testade att spola varmvatten i kranen och då kom det varmt vatten. Och det röda röret blev varmt, men efter en liten stund blev det svalare igen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har du väntat då? Det tar fem-sex timmar att värma upp vattnet i en 290liters beredare.T Teresestridsberg skrev:Jo, jag har tryckt på överhettningsskyddet för att nollställa den.
Men det hjälper inte så mycket.
Nu står tempen på 35 grader och går där fram o tillbaka +/-5 grader.
Testade att spola varmvatten i kranen och då kom det varmt vatten. Och det röda röret blev varmt, men efter en liten stund blev det svalare igen.
Aha, jag tolkade som att den pekade på 1, steg 2 hade då kopplat i fler värmesteg som förhoppningsvis var hela. Men om den redan står på 3 kan du stryka mitt förslag.T Teresestridsberg skrev:
Har du följt upp useless förslag om säkringar?
Nä, jag vet inte vart dom finns.M Mellanbarn skrev:
Det enda som jag ser att jag kan öppna är luckan nere, som jag redan öppnat
Säkringar i din elcentral/proppskåp.