9 781 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Ansluta avloppsslang på diskmaskin till avlopp under diskho
Har köpt ny maskin och lite osäker om den passar där den gamla maskinen var ansluten.
På vattenlåset under diskhon sitter en liten nippel med räfflor på. Den ser ut att vara 20 mm på utsida. Och slangen från diskmaskinen är 20 mm inv. Jag tänker att när du trär på slangen ska det vara lite motstånd och att det inte passar med den anslutningen?
Vi har en gammal diskho så det kan vara svårt att montera dit nytt vattenlås. Så det hade varit bäst att kunna ansluta slangen på den befintliga nippeln.
För övrigt är avloppsslangen väldigt lång. Så lite osäker hur man inte veckar den under diskhon.
På vattenlåset under diskhon sitter en liten nippel med räfflor på. Den ser ut att vara 20 mm på utsida. Och slangen från diskmaskinen är 20 mm inv. Jag tänker att när du trär på slangen ska det vara lite motstånd och att det inte passar med den anslutningen?
Vi har en gammal diskho så det kan vara svårt att montera dit nytt vattenlås. Så det hade varit bäst att kunna ansluta slangen på den befintliga nippeln.
För övrigt är avloppsslangen väldigt lång. Så lite osäker hur man inte veckar den under diskhon.
Jag hör dig, jag läser vad du skriver.B byggeskafram skrev:Har köpt ny maskin och lite osäker om den passar där den gamla maskinen var ansluten.
Den här nippeln på ditt vattenlås, där ska du ansluta även dim nya maskin
Tryck i diskmaskinens avloppsslang i den nippeln, och sedan så spänner du fast den slangen, som har ett gummi som avslut. Du spänner fast den slangen med hjälp av en slangklämma.
Slangklämman du behöver, det ska vara en slangklämma som har spännvidden 16-27mm.
Trycker du ner diskmaskinens slang i vattenlåsets nippel och spänner en slangklämma med spännvidd 16-27mm så har du gjort allt rätt.
Bra att veta är, att det är även ett krav att sätta en diskmaskinsbygel på diskmaskinens avloppsslang strax ovanför anslutningen mot vattenlåset.
Denn Bygel vinklar diskmaskins-avlopps-slangen 180⁰, för att på så sätt säkerställa att vattnet, som annars rinner i vattenlåset,inte kan ta sig in i diskmaskinens avlopps slang.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Helst ska avloppsslangen gå så nära bänkskivan som möjligt för att förhindra att avloppsvatten rinner ut i diskmaskinen när det blir stopp i avloppet.L Lilla Lila skrev:
Tack för svar. Gjorde så det funkar bra
Klicka här för att svara