F
Florik: Hej Har en vattenbrunn som har sinat och nu jag har inte dricksvattnet alls. Den gamla brunnen är ca 3 meter djup. Tänker istället djupborra för att få bättre kvalitet på vattnet och framförallt större tillgång . Någon som har borrad brunn i Norrtälje området? Någon som vet någon brunns borrare som är billig och kan rekommenderas.? Eller kanske finns det nått annat lösning med
0 svar · 891 läst
F
FaxeB: Tryck hela plattan uppåt utmed väggen. När den glidit en bit kan man lirka ut den i underkant och efter ytterligare lirkande få ut den i överkant.
3 svar · 11,6k läst
·
G
Grayscale: Hej. Jag ska bygga om en grävd dricksvattenbrunn uppbyggd av betongringar då den har lite problem och dessutom sticker upp 5-10cm mitt i körfältet för en garageinfart. För nuvarande är det fyra (ev fem) ringar och ett skevt lock som brunnen består utav. Min tanke är att bort en eller två ringar och ersätta med platt betonglock och sedan teleskop och beteckning. Då det kör både bilar
0 svar · 1,6k läst
·
Sture Stenström
Sture Stenström: Tryckregulatorn till min hydrofortank hade ärjat sönder givaren flög väck från sin koppling. Vattnet sprutade rätt upp i taket. Metallen hade förmodligen ärjat sönder. Kan det ha blivit galvanisk ström mellan metallerna. Om så är fallet hur ska detta skruvas ihop. Olika metaller? Tacksam för svar om någon vet
0 svar · 809 läst
A
Avemo: [citat] Att döma av din bild och det faktum att du har tre säkringar är den inkopplad enligt alternativet 400V 3~ vilket innebär 3000W.
13 svar · 4,9k läst
·
L
Lavayui: [citat] Tack! Får mäta mitt rör och undersöka vidare.
10 svar · 3,2k läst
·
P
pingflood: Hej! Ska bygga om badrum på andra våning framöver. Funderar på hur man enklast kan koppla på en "lokal" varmvattenberedare som sen fungerar på något smart sätt med det befintliga systemet. Problemet vi har är att det tar ett par minuter av spolande för att få upp varmvatten från värmepumpen till badrummet, och det känns lite dumt att slösa en massa vatten bara för att kunna ta en
0 svar · 1,0k läst
J
JohnG2: [citat] Har kollat upp detta och de står inget U-område i detaljplanen, men kommunen fick godkänt att dra avloppet över en mindre del av tomten på 80-talet till en granne då det inte gick att ordna på annat vis. Vatten ledningen låg i diket, så det är vatten dem dragit från ledningen till ytterdörren i princip men även avlopp, så jag har en egen va koppling och avlopp på tomten
13 svar · 11,1k läst
B
Burngrove: [citat] Jo, tanken är att vi på sikt ska renovera tvättstugan i källaren och då blir det att byta ut allt gammalt skräp.
5 svar · 2,0k läst
·
A
Axiotrade: Min pump värmer duschvattner och elemwnten går i slinga. Tydligen en liten ovanlig lösning i sverige.
6 svar · 1,7k läst
GK100
GK100: Ja det är bara en indikering på hur strypventilen står inställd, det bör vara i nedre delen av området i ditt fall. Den har uttag där man kan mäta difftrycket över den och därmed flödet genom, anslutningarna för instrumentet är under röda och blå locken.
1 svar · 1,6k läst
·
Z
zingo: De senaste två månaderna har vi haft problem med vattenpumpen till vår djupborrade brunn. Den har plötsligt slutat leverera vatten för att en stund senare komma igång igen. Uppehållen har varit mellan en kvart och en timma. Vissa perioder har den gått problemfritt. Första tanken var att brunnen sinat. Det har dock aldrig hänt tidigare. För några dagar sedan stannade den igen men kom
0 svar · 1,1k läst
I
Installation: [citat] Har ni inga multisjuka hemma så kan du nog bara lugn.
1 svar · 1,3k läst
·
E
erimos: [citat] Faktiskt inga problem med lukt, det är mest barnsäkerheten jag vill öka. Har en dagvattenbrunn också som jag kunde trä en gjutjärnsbetäckning över. Kanske inte enligt spec. Men blev bra ändå.
4 svar · 1,5k läst
K
Kjell_G: [citat] Varit uppe på vinden nu, vilket var ett par år sen sist. Borde kolla lite oftare kanske. Men det var som beskrivits, luftningen slutar strax ovanför isolering och det sitter frigolit på. Ser okej ut (vilket också var fallet med vinden för övrigt, inga tecken på hyresgäster eller fukt nånstans).
9 svar · 1,5k läst
Fotografen
Fotografen: Jag vill nog påstå att det brukar se ut så där, urtavlan ligger definitivt i vatten.
1 svar · 1,6k läst
·
D
Dexter68: [citat] Vi tryckte brunnen och har inte haft problem efter det.
7 svar · 4,1k läst
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Intressant. Då ska jag testa mitten-läget framöver!
4 svar · 3,2k läst
·
B
bjornen99: Tveksam till om det finns flex nog. Rören verkar inte gå helt rakt genom väggen. Tack för hjälpen! Nu vet jag iallafall vad det är och vilka nackdelar det finns.
7 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du har nog en WC-anslutning monterad i golvet. T ex Upnors har har en ytterdiameter på 130 mm, ungefär vad du mäter. Köp en manschett till en sådan eller beställ en hel anslutning och flytta över manschetten:
2 svar · 1,2k läst
·
K
Kjell_G: Nu är blandaren på plats (dock inte vuk). Det gick som @Krilleman skrev utan några extra prylar. Hade garderat mig med kopplingar från Biltema mha av kunnig kille där och lyckades också få tag på planadapter hos Monterra! Tack alla för råd och tips! Skåpet var lite väl trångt för en osmidig gubbe dock
22 svar · 6,7k läst
·
W
WorxHakan: [citat] Lägger bild som säger mer än tusen ord Kopplingen lången antar jag är nödvändig då det är stumt där Tet skall in?
7 svar · 2,1k läst
·
S
Plupp 181687: [citat] Rätt kul (om än ledsamt) att läsa detta 13 år senare. I vattenbristens Sverige.
2 svar · 2,6k läst
A
Amplion: Hej! Det har brunnit lite på hjärnkontoret och kan inte för mitt liv förstå hur jag ska utföra en koppling med så få delar som möjligt. Jag har i nya toaletten satt väggbrickor vatette med tillhörande kulventiler med utvändig gänga G15. Nu ska jag ansluta dels blandare men också wc som alla har G15 mutter med utvändig gänga. Hur gör jag denna övergång smidigt för blandaren?
0 svar · 946 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Köpa en duschkabin så det inte duschas direkt på vägg och golv.
5 svar · 2,3k läst
·
A
Arman: Hej Mina bluetooth kontroller till golvvärmen tappar kopplingen ofta så jag tänkte jag lyfter bort dosorna som styr "piggen" till golvvärmen så får värmen flöda på. Då märkte jag att 1 av piggarna är rostig och blöt om man jämnför med dom andra. Jag har torkat och övervakat i 5-10 minuter, det är knappt så att de syns hur lite vatten det är, det hinner nästan torka upp och det
0 svar · 956 läst
·
niclas_e
niclas_e: Jag får tacka för hjälpen och presenterar här resultatet. Perfekt avstånd in till väggen och känns stabilt. Möjligtvis att balofixerna är lite vassa i kanterna mot tvättmaskinerna så jag funderar på om man kan/ska sätta planadaptrar där. [bild]
8 svar · 3,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om det är god tillgång i källan kan ni skicka in ett vattenprov för att kontrollera kvalitén. Att djupborra en ny brunn kostar säkert 50tkr och uppåt.
1 svar · 804 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Ja, det är ju det jag skriver, att frågan är hur lång tid det tar att fylla. Du kommer ju inte ta slut på källan.
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.