S
Hej alla kluriga.
Hur skall man hitta ett gjutjärns avloppsrör under betongen i källargolvet? Betongen är dessutom armerad.
Skall ansluta ett nytt rör för en nybyggd gästtoa å vill inte bila upp hela golvet i onödan. Å inte bila för nära på "känn" å riskera att ha sönder gjutjärnsröret med maskinen. Å så vill jag ju ha kortaste sträcka helst.Det blir en ny Y förgrening som skall skarvas in.

Några tips?.
Glöm det där med kompass å en magnet.
Regelsökare funkar inte heller.
Tacksam för svar.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Firmor som jobbar med avloppsspolning kan hjälpa till med detta, bara att googla på vilka sin finns på din ort. Så här går det till

[länk]
Nu såg jag att dom inte kan söka fram järnrör...:sweat::sweat:
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Firmor som jobbar med avloppsspolning kan hjälpa till med detta, bara att googla på vilka sin finns på din ort. Så här går det till

[länk]
Du läste tydligen inte den avslutande meningen med fet still.
Obs, Vi kan inte söka fram järnrör.

Så hur har du tänkt att de skall kunna söka fram just ett sådan?
 
D09
Värm upp rejält och kolla med värmekamera?
 
D09
Om man kör med en metalldektektor och lyckas filtrera bort armeringen?
 
Enklast är väl att försöka följa rören där du ser dom.
Avloppsbrunn utanför huset.
Golvbrunnar i källaren, röret brukar fortsätta rakt ut från den sida vattenlås och rensplugg sitter. Förutsätter du har gamla gjutjärnsbrunnar. Är dom bytta till plast är det ju bara att dra upp vattenlåset och kika in i röret med en spegel vart det bär iväg.
Avloppsstammar som kommer från övervåningen.
Renslucka du kana kika in i vart rören tar vägen.
Dessa brukar ge en bra bild av hur det är draget.
Sen ör det väl bara att börja bila. Du märker ganska väl om du träffar på ett gjutjärnsrör, och du måste oavsett kapa det om du skall ansluta till det. Men det krävs ganska rejält våld för att du skall knäcka det med en bilmaskin.
 
S
Tack alla för snabba svar.
Som det verkar så får jag försöka gisssa mig fram till å sedan bara bila på. Jag har en ungefärlig riktning å avstånd.
Så du GoC tror inte jag har sönder gjutjärnsröret under betongen med Hiltin?
 
S Skalman skrev:
Tack alla för snabba svar.
Som det verkar så får jag försöka gisssa mig fram till å sedan bara bila på. Jag har en ungefärlig riktning å avstånd.
Så du GoC tror inte jag har sönder gjutjärnsröret under betongen med Hiltin?
Beror ju på hur stor Hiltimaskin du har.
Men du skall ju oavsett ha sönder röret för att kunna koppla på ett T-rör. Du lär ju behöva bila fram en lång bit av röret för att kunna kapa och pussla dit ett T-rör.
Så jag hade startat att bila vid nya toan med riktning mot avloppet.
Men avloppet ligger väl i sand under betongplattan och man brukar känna och höra när man träffar på ett gjutjärnsrör. Keramiska Höganäsrör är däremot betydligt känsligare.
 
Ring en sverigedemokrat, de brukar ju vara bra på att hitta järnrör :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
lostinsweden och 2 till
  • Laddar…
S
Ricebridge
Ha..ha...undrar om den var rolig ens....

GoC
Det är två andrar rör som går ihop en bit före där jag tänker skarva på. Det vore bra att komma nära den avgreningnen med tanke på att rensa å så. Det blir ju en liten kant mellan gummimanschetten å gjutjärnsröret på några mm. Det kan fastna där å bygga upp. Det blir naturligtvis en renslucka där det lodräta röret försvinner ner under golvet i en 90 böj.

Fler tips? Någon?
 
S Skalman skrev:
Ricebridge
Ha..ha...undrar om den var rolig ens....

GoC
Det är två andrar rör som går ihop en bit före där jag tänker skarva på. Det vore bra att komma nära den avgreningnen med tanke på att rensa å så. Det blir ju en liten kant mellan gummimanschetten å gjutjärnsröret på några mm. Det kan fastna där å bygga upp. Det blir naturligtvis en renslucka där det lodräta röret försvinner ner under golvet i en 90 böj.

Fler tips? Någon?
Ja bila upp och byt alla gamla gjutjärnsrör när du ändå är igång. Nu har du inte skrivit hur gammal ditt hus är, men jag själv bilade i fjol upp en bit gjutjärn från köksavloppet, den enda delen som inte var Höganösrör, den rörbiten på ca 2 m var inget rör längre då merparten av nedre delen av röret hade upphört att existera.
Nu var denna rörstump från 1946 så den hade några år på nacken, men dess funktion som rör hade upphört att fungera.
 
Kabelsökare typ Elverkets eller Telia för hitta kablar i marken. Fibergrävare har dessa även.
Med mycket armering tappar man lite nogrannhet., Körde den hemma i källaren.
Satte sökgrimma runt gjutjärnsröret. Där den försvann i golvet.
 
S
Bara ringa "Elverket", i mitt fall Vattenfall å be dem låna ut kabelsökaren?
Hmmm??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.