3 629 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
För grov dimension till VVC?
Sida 1 av 2
Vi kommer flytta ut varmvattenberedare till garaget när vi får bergvärme installerat och tänkte då förbereda för VVC då sträckan för varmvattnet ökas till 12m ungefär. VV och VVC kommer dras i färdiga kulvertrör, antagligen från LK.
Då dimensionerna på kulvertarna inte finns mindre än 20mm, gör det något att den är så grov? 20mm tänkte jag ju ta VV till, gör det något att de är samma? Går det strypa på något sätt?
Då dimensionerna på kulvertarna inte finns mindre än 20mm, gör det något att den är så grov? 20mm tänkte jag ju ta VV till, gör det något att de är samma? Går det strypa på något sätt?
Jag har ingen erfarenhet själv, men är vvc via rör-i-rör ett alternativ i småhusinstallationer? Eventuellt gå upp ett steg i diameter för vv-röret, men å andra sidan slippa separat vvc-rör. Det ger ju mindre förluster än separata kulvertar med.
Om jag fattar rätt så ska vv från garage till hus å då ska det drivas med vvc.. är det inte bättre att ha elberedare kvar i hus å koppla vv från garage vp tlll kv på elberedare. Då har ni vv fort å slipper energin som går åt för att driva vvc
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
För ett hus med bara en familj så är det lite för mycket förluster med VVC, speciellt när det dras i mark. Som nån tidigare sagt, kör med en lokal liten(!) beredare, typ strax under dubbla volymen som ryms i kulverten. De 9 timmarna ni är på jobbet och 7 timmarna ni sover gör att det kostar mer än det smakar.
I flerfamiljshus är det mer passade då de ofta är en blandning av pensionärer, föräldralediga, studenter, skiftarbetare och kontorsnissar, med utspridda tappningar under dygnet.
I flerfamiljshus är det mer passade då de ofta är en blandning av pensionärer, föräldralediga, studenter, skiftarbetare och kontorsnissar, med utspridda tappningar under dygnet.
Jag har satt timer påU Utsliten och utdömd skrev:För ett hus med bara en familj så är det lite för mycket förluster med VVC, speciellt när det dras i mark. Som nån tidigare sagt, kör med en lokal liten(!) beredare, typ strax under dubbla volymen som ryms i kulverten. De 9 timmarna ni är på jobbet och 7 timmarna ni sover gör att det kostar mer än det smakar.
Min VVC pump, så den går bara på de tider vi normalt använder varmvatten, morgon, middag och kväll. Funkar fint.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
jo det är ju en bra lösning ocksåGoC skrev:
Har du räknat något på den ökade installationskostnaden kontra köra en VVB, eftersom VVB som lägst kommer vara ljummen är inte driften på den superhög, mest för lokal varmhållning. Och ju mindre VVB man kör med ju lägre tomgångsförluster.
Nej inte alls, VVC har jag haft i 30 år, men först senaste två åren jag satt timer på den. Förbrukade ca 2000kWh extra på årsbasis att köra VVC kontra utan. Frugan klagade på att hon måste spola såååå länge innan det kom varmavatten när den var avstängd. Så då blev lösningen en timer så den går när det är behov, ca 6 timmar/dygn.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Låter rimligt!GoC skrev:
Nej inte alls, VVC har jag haft i 30 år, men först senaste två åren jag satt timer på den. Förbrukade ca 2000kWh extra på årsbasis att köra VVC kontra utan. Frugan klagade på att hon måste spola såååå länge innan det kom varmavatten när den var avstängd. Så då blev lösningen en timer så den går när det är behov, ca 6 timmar/dygn.
Jag kom fram till något högre när jag räknade på VVC till svärföräldrarna då de har vedpannan i ett uthus. Det är ganska mycket förluster för något som inte har så stor nyttjandegrad och som kan lösas på andra sätt.
Jag har värmepump som värmekälla. Kanske inte fullt 2000kWh, men säg runt 1500kWhU Utsliten och utdömd skrev:
Jag är ingen som loggar och mäter utan bara noterade en icke försumbar skillnad.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
jo men det har lite med längd och temperatur också och göra så varje fall kommer bli individuelltGoC skrev:
jag står ändå fast vid att ha VVC i ett enbostadshus är energislöseri, fast du har löst det snyggt genom att inte ha den på konternuerligt och då få bort förlusterna större delen av tiden.
Jag har inte hunnit räkna på det ännu, men tanken var aldrig att ha den igång 24/7 utan göra precis som GoC med timer. Det är möjligt att det slutar med en liten VVB inne nånstans, har dock ingen superbra plats att ha den på.
Tanken var att lägga ner ett rör nu så jag har chans och tid att räkna på vad som blir bäst. Det ser ut att vara ca 3k för en 20mm kulvert för att ha möjlighet att koppla på VVC, om det skulle behövas och om det blir värt energiförlusten.
Men då är jag tillbaka på min ursprungsfråga om dimensionerna för denna
Tror ni det är för grovt eller går det strypa?
Tanken var att lägga ner ett rör nu så jag har chans och tid att räkna på vad som blir bäst. Det ser ut att vara ca 3k för en 20mm kulvert för att ha möjlighet att koppla på VVC, om det skulle behövas och om det blir värt energiförlusten.
Men då är jag tillbaka på min ursprungsfråga om dimensionerna för denna
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Nej jag skulle gå ned i dimension på VVC för att inte riskera få strömningsljud och för lågt tryck vid tappställen. Bäst skulle vara att gå ned till kanske 12mm. 15 skulle också kunna funka eftersom att VVC ventilen till största delen kommer skapa en hel del tryckfall i ett enbostadshus, i förhållande till ledningslängderna.pokasd skrev:
Jag har inte hunnit räkna på det ännu, men tanken var aldrig att ha den igång 24/7 utan göra precis som GoC med timer. Det är möjligt att det slutar med en liten VVB inne nånstans, har dock ingen superbra plats att ha den på.
Men då är jag tillbaka på min ursprungsfråga om dimensionerna för dennaTror ni det är för grovt eller går det strypa?
Redigerat:
Har du förslag på hur jag löser det då en färdig kulvert är som minst 20mm?U Utsliten och utdömd skrev:Nej jag skulle gå ned i dimension på VVC för att inte riskera få strömningsljud och för lågt tryck vid tappställen. Bäst skulle vara att gå ned till kanske 12mm. 15 skulle också kunna funka eftersom att VVC ventilen till största delen kommer skapa en hel del tryckfall i ett enbostadshus, i förhållande till ledningslängderna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Kolla direkt med olika tillverkare. Finns en del olika kulvertrör men alla kanske inte finns listat hos alla försäljare. Har för mig att man till och med kan beställa kundspecifikt men då kostar det väl därefter.......