Då är det ca 1 liter per meter och blir totalt ca 40 liter som kan rinna tillbaka, ligger slangen inte på frostfritt så kan den frysa och då får det inte vara en backventil. Det går att få till det med en nivåvakt i pumpbrunnen som ställes för tillslag på den högsta nivån som kan vara och frånslag på lägsta nivån ( pumpen får inte suga luft ), vilken dim är det på pumpgropen, den måste vara så stor att det som kommer tillbaka inte startar pumpen.
 
J jonaserik skrev:
Då är det ca 1 liter per meter och blir totalt ca 40 liter som kan rinna tillbaka, ligger slangen inte på frostfritt så kan den frysa och då får det inte vara en backventil. Det går att få till det med en nivåvakt i pumpbrunnen som ställes för tillslag på den högsta nivån som kan vara och frånslag på lägsta nivån ( pumpen får inte suga luft ), vilken dim är det på pumpgropen, den måste vara så stor att det som kommer tillbaka inte startar pumpen.
Det är denna pumpbrunn jag har. Pumpen med vippa är dock en likadan men med flottör nu istället.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...p/ovrigt/paket-pumpbrunn-med-pump-5619475-589
 
Claes Sörmland
R Riala skrev:
Det är denna pumpbrunn jag har. Pumpen med vippa är dock en likadan men med flottör nu istället.
[länk]
Manualen gav en del intressant info i sammanhanget:

Utdrag ur manual som beskriver installationskrav för pump i pumpbrunn med lyfthöjder och längder. Text från en manual om justering av pumpdos i pumpbrunn.
 
OK flotör, Hur är det nu rinner det tillbaka och startar pumpen nu med. ? Det är en magnet som sitter på topp av flottören och när den flyter upp så påverkar den en kontakt ( som sitter i en tät del på pumpen ) och det är lite mellan till/från nu. Vet du nivåskillnad mellan till och från , du får kolla så det inte är för lite , vid 15 cm mellan start/stopp är det ett gränsfall.
Såg nu att det går att justera slaglängden på flottören, du får prova.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Manualen gav en del intressant info i sammanhanget:

[bild] [bild]
Ja, jag har sett det där också. Angående frostfritt djup så ligger slangen i en aktiv åker. Så det harvas och plogas där vilket man tog hänsyn till när man la ned slangen. Hur djupt har jag dock ingen aning om.
 
Claes Sörmland
R Riala skrev:
Ja, jag har sett det där också. Angående frostfritt djup så ligger slangen i en aktiv åker. Så det harvas och plogas där vilket man tog hänsyn till när la ned slangen. Hur djupt har jag dock ingen aning om.
Åkrar brukar vara lera och då går tjälen inte så djupt. Det är sällan jag har alls mycket tjäle i leran under snötäcket här i Sörmland. Värre är det om slangen är dragen i sandig/stenig mark. Värst av allt är sådan mark som plogas, t ex vägar och parkeringsplatser, där kryper tjälen ned riktgt djupt.
 
J jonaserik skrev:
OK flotör, Hur är det nu rinner det tillbaka och startar pumpen nu med. ? Det är en magnet som sitter på topp av flottören och när den flyter upp så påverkar den en kontakt ( som sitter i en tät del på pumpen ) och det är lite mellan till/från nu. Vet du nivåskillnad mellan till och från , du får kolla så det inte är för lite , vid 15 cm mellan start/stopp är det ett gränsfall.
Såg nu att det går att justera slaglängden på flottören, du får prova.
Pumpen drar igång igen en stund efter att den stannat med det vatten som rinner tillbaka från slangen. Vart hittade du att man kan justera flottören. Har inte hittat det själv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Åkrar brukar vara lera och då går tjälen inte så djupt. Det är sällan jag har alls mycket tjäle i leran under snötäcket här i Sörmland. Värre är det om slangen är dragen i sandig/stenig mark. Värst av allt är sådan mark som plogas, t ex vägar och parkeringsplatser, där kryper tjälen ned riktgt djupt.
Det ÄR lera. Ett par spadtag ned så dyker den upp direkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Står så i manualen, se inlägg # 33 som Claes visade
 
J jonaserik skrev:
Står så i manualen, se inlägg # 33 som Claes visade
Gällde inte det pumpen med vippan? Jag har ju bytt ut den mot en med flottör som sagt som ser ut som två klockor ovanpå varandra.
 
Vi har gjort avlopp här precis och jag ville separat slamavskiljare + pumpbrunn i betong, då ingick en pump med backventil. Grannen tog en kombinerad i plast och där glömdes en backventil.

Jag blev lite orolig nu när jag läste i denna tråd om att det kan skadas av frostsprängning, men när jag funderar efter så ligger avloppsrören och pumpslang i samma dike så det borde vara frostfritt.
 
Då verkar jag äntligen ha löst mitt problem med backvattnet. Jag upptäckte idag att klockorna på flottören var ställbara. Så med lite trial and error hittade jag ett läge på dom där pumpen klarar av allt vatten som rinner tillbaka från utloppsröret utan att dra igång igen.

Vill jag att den ska dra igång igen efter att allt vatten runnit tillbaka så måste jag själv höja nivån i brunnen med 6-8 liter innan pumpen drar igång igen.

Backventilen är numera bortmonterad.

Vill passa på att tacka alla inblandade i tråden för all input. Helt ovärderligt. (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bara att byta flottör. Slitgrejer
 
Skitgrejer
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.