Har precis monterat Vatette kopplingsbrickor och noterar att det står att man ska dra 2 varv efter handåtdragning. Jag är rätt så stark, men kändes omöjligt att dra mer än typ 1 och 3/4 varv. Tror ni man kan våga riskera dra mer eller är det bättre låta det vara?

Man får använda stora skeffnyckeln.......Drog ett gäng klämkopplingar i storlekar mellan 22 och 28 i höstas när jag byggde om värmesystemet och det ÄR trögt att dra enligt anvisning. Vet inte om det finns något trix för att underlätta arbetet..... Känns det tveksamt att dra mer i ditt fall skulle jag nog avsluta där.....

V
A Amplion skrev:
Har precis monterat Vatette kopplingsbrickor och noterar att det står att man ska dra 2 varv efter handåtdragning. Jag är rätt så stark, men kändes omöjligt att dra mer än typ 1 och 3/4 varv. Tror ni man kan våga riskera dra mer eller är det bättre låta det vara?
Locher är lösningen.

• Gilla
  • Älska
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Står det 2 varv är det 2 varv som gäller. I kopplingsbrickor bör det vara lätt att komma åt med bra verktyg så inga ursäkter.
Jag tycker t-rör ibland kan vara riktigt knepiga om dom är dumt till men även dom brukar gå att få in dom två varven men det kan krävas någon svordom.

Det kan inte bero på hur hårt man drar för hand då, att för hand enligt instruktionerna är lösare än jag gjorde? Den där sista kvarten tänkte jag kan ha med det att göra.

Rickard.
A Amplion skrev:
Det kan inte bero på hur hårt man drar för hand då, att för hand enligt instruktionerna är lösare än jag gjorde? Den där sista kvarten tänkte jag kan ha med det att göra.
Det krävs såpass mycket kraft att börja komprimera mässingen och plasten att hur hårt du än drar för hand är det max någon ° mer än tänkt. Det är trögt och du är inte ensam om denna fundering på detta forum och svaren är alltid densamma, dra enligt montageanvisningen så kommer det vara tätt.

• Gilla
Amplion
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Locher är lösningen.
Wow tack.. Provade ditt tips lossa kopplingen och la på lite locherpasta. Det gick mycket smidigare och var inga större bekymmer med två varv! Guld värt

• Gilla
Villaägarenr1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.