Hej, nu får ni utbilda en okunnig. En sådan här kulventil med "löpmutter", betyder det att man ej behöver gängtejp osv, utan räcker med en packning för att det skall bli tätt?
Tolkar jag det rätt då?
Tolkar jag det rätt då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja, om kopplingen du skarvar mot är rätt.
Löpande mutter betyder bara att den är lös. Du kan alltså skruva ihop kopplingen utan att hela ventilen snurrar runt. Inne i muttern skall det ligga en s.k "planpackning". när kopplingen är ihopdragen så kommer änden av den andra kopplingen att ligga mot röränden på ventilen, med planpackningen mellan de två ändarna. Så blir det tätt.
MEN om andra röret egentligen har en klämringskoppling, med kona, så är dess rörände för vass, så även om gängorna passar ihop, och det blir tätt just när du skruvar ihop det, så kommer packningen att skäras sönder av den vassa röränden.
Löpande mutter betyder bara att den är lös. Du kan alltså skruva ihop kopplingen utan att hela ventilen snurrar runt. Inne i muttern skall det ligga en s.k "planpackning". när kopplingen är ihopdragen så kommer änden av den andra kopplingen att ligga mot röränden på ventilen, med planpackningen mellan de två ändarna. Så blir det tätt.
MEN om andra röret egentligen har en klämringskoppling, med kona, så är dess rörände för vass, så även om gängorna passar ihop, och det blir tätt just när du skruvar ihop det, så kommer packningen att skäras sönder av den vassa röränden.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Gängtejp skall man aldrig ha till annat än rena ihopgängande kopplingar. Int till kopplingar med lekande mutter eller till klämringskoppling.
Om din gamla blandare var kopplad med klämringskoppling så är dte inte lämpligt attt köra med planpackning. Men det är vanligt att handfat är kopplade med "halvkoppling", den tätar med klämmning mot röret från handfatet, men med planpackning mot röret underifrån.
Gängtejp fungerar inte på den här typen av kopplingar, det blir inte tätt, och det finns risk att muttern spricker om man försöker.
Om din gamla blandare var kopplad med klämringskoppling så är dte inte lämpligt attt köra med planpackning. Men det är vanligt att handfat är kopplade med "halvkoppling", den tätar med klämmning mot röret från handfatet, men med planpackning mot röret underifrån.
Gängtejp fungerar inte på den här typen av kopplingar, det blir inte tätt, och det finns risk att muttern spricker om man försöker.
Därför behöver man en planadapter.H hempularen skrev:
Exempel:
https://www.bauhaus.se/planadapter-med-tatn-12mm
Borde täta bra med en planpackning kan jag tycka då jag satte dit en plugg
Jag satte ju dit ett sånt här lock på röret/gängen när jag tog bort handfatet och det är tätt, så då antar jag att plantätningen i löpmuttern bör hålla tätt med
Jag satte ju dit ett sånt här lock på röret/gängen när jag tog bort handfatet och det är tätt, så då antar jag att plantätningen i löpmuttern bör hålla tätt med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
