Hej, nu får ni utbilda en okunnig. En sådan här kulventil med "löpmutter", betyder det att man ej behöver gängtejp osv, utan räcker med en packning för att det skall bli tätt?

Tolkar jag det rätt då?

Metallventil med blå spak, röranslutningar, isolering, vätskor eller gaser reglering, industritillämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallventil med blå spak, röranslutningar, isolering, vätskor eller gaser reglering, industritillämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ja, den lekande mutter måste ha planpackning!
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ja, om kopplingen du skarvar mot är rätt.

Löpande mutter betyder bara att den är lös. Du kan alltså skruva ihop kopplingen utan att hela ventilen snurrar runt. Inne i muttern skall det ligga en s.k "planpackning". när kopplingen är ihopdragen så kommer änden av den andra kopplingen att ligga mot röränden på ventilen, med planpackningen mellan de två ändarna. Så blir det tätt.

MEN om andra röret egentligen har en klämringskoppling, med kona, så är dess rörände för vass, så även om gängorna passar ihop, och det blir tätt just när du skruvar ihop det, så kommer packningen att skäras sönder av den vassa röränden.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, den lekande mutter måste ha planpackning!
Då kan jag använda en sån här på utvändig gäng då så jag får en kulventil på mina gamla rör till handfat, som idag ej har avstängning? Därav jag ej vill gängtejp och dyligt om ej nödvändigt
 
Gängtejp skall man aldrig ha till annat än rena ihopgängande kopplingar. Int till kopplingar med lekande mutter eller till klämringskoppling.

Om din gamla blandare var kopplad med klämringskoppling så är dte inte lämpligt attt köra med planpackning. Men det är vanligt att handfat är kopplade med "halvkoppling", den tätar med klämmning mot röret från handfatet, men med planpackning mot röret underifrån.

Gängtejp fungerar inte på den här typen av kopplingar, det blir inte tätt, och det finns risk att muttern spricker om man försöker.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H hempularen skrev:
MEN om andra röret egentligen har en klämringskoppling, med kona, så är dess rörände för vass, så även om gängorna passar ihop, och det blir tätt just när du skruvar ihop det, så kommer packningen att skäras sönder av den vassa röränden.
Därför behöver man en planadapter.
Exempel:
https://www.bauhaus.se/planadapter-med-tatn-12mm
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Krilleman
Viktigt också att tänka på att aldrig blanda tillverkare i klämingskopplingarnas värld.

Blanda aldrig tillverkare när det kommer till muttrar konor och planadaptrar.
 
  • Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Borde täta bra med en planpackning kan jag tycka då jag satte dit en plugg

Jag satte ju dit ett sånt här lock på röret/gängen när jag tog bort handfatet och det är tätt, så då antar jag att plantätningen i löpmuttern bör hålla tätt med

Hexagonal metallisk rördel, förmodligen plug eller lock, med gänga, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.