Hej!
Jag har följande vattenanslutningar under vasken på toa.
Skall byta vask och kommod och då bytas även blandare.
Blandaren har slangar. Med en mutter och plan gummipackning. Vattenavstängning finns nära.
Kan man skruva den rakt på min koppling som kommer ut från väggen? Verkar vara ca 15mm.
Se bild!
Jag har följande vattenanslutningar under vasken på toa.
Skall byta vask och kommod och då bytas även blandare.
Blandaren har slangar. Med en mutter och plan gummipackning. Vattenavstängning finns nära.
Kan man skruva den rakt på min koppling som kommer ut från väggen? Verkar vara ca 15mm.
Se bild!
Nej, du har klämringskoppling idag och den fungerar inte rakt av med plantätning.
Antingen byter du vinkelkopplingarna eller så sätter du dit planadspter.
Egentligen ska man inte blanda olika märken/tillverkare av klämringskopplingar.
Exempel på planadapter, https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604688/planadapter-dy12-g-38
Antingen byter du vinkelkopplingarna eller så sätter du dit planadspter.
Egentligen ska man inte blanda olika märken/tillverkare av klämringskopplingar.
Exempel på planadapter, https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604688/planadapter-dy12-g-38
Demmpa skrev:
Ok. Så det är en klämvariant.
Skulle det då funka med en sådan här vinkeladapter? https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-vinkel-8x8r-utv/
Lånar tråden med samma frågeställning som topic:
ska byta köksblandare hos far min nu i helgen och önskar lite input på hur det ska kopplas. Den nya blandaren är en FM Mattsson med soft pex - 10 mm ”rörända”.
Under diskbänken ser det ut såhär:
(Det sitter alltså två av dessa lösningar, en för VV och en för KV)
Jag har inte varit där än men jag tycker det ser ut som en lekande mutter från befintlig blandare, T-koppling och 15 mm rör från ballofix (nedåt vänster) och vidare till badrum (mot höger).
Eftersom soft pex-röret ska anslutas med klämringskoppling och jag gissar att det är en plan anslutning på befintlig T-koppling, vad är bäst (och smidigast) lösning här?
Är begränsad till Västerås utbud gällande fabrikat och det ser väl ut att vara en Vatette-koppling som sitter? Vad är minst sämst, Jula (GG Carat) eller Bauhaus (Admiral)?
Ytterst tacksam för hjälp!
ska byta köksblandare hos far min nu i helgen och önskar lite input på hur det ska kopplas. Den nya blandaren är en FM Mattsson med soft pex - 10 mm ”rörända”.
Under diskbänken ser det ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Det sitter alltså två av dessa lösningar, en för VV och en för KV)
Jag har inte varit där än men jag tycker det ser ut som en lekande mutter från befintlig blandare, T-koppling och 15 mm rör från ballofix (nedåt vänster) och vidare till badrum (mot höger).
Eftersom soft pex-röret ska anslutas med klämringskoppling och jag gissar att det är en plan anslutning på befintlig T-koppling, vad är bäst (och smidigast) lösning här?
Är begränsad till Västerås utbud gällande fabrikat och det ser väl ut att vara en Vatette-koppling som sitter? Vad är minst sämst, Jula (GG Carat) eller Bauhaus (Admiral)?
Ytterst tacksam för hjälp!
Inga uppslag? 
Klabbarparn skrev:
Frågan är vad detta är för rördel från Vatette? Jag antar att det är klämringskoppling där man har nyttjat en av klämringskopplingarna som planända (med planadapter från Vatette?) för den lekande muttern. I så fall är det väl bara att köpa en Vatette klämring, klämringsmutter från samma märke och en förminskning till 10 mm om det behövs för att passa klämringskopplingen.Klabbarparn skrev:
Lånar tråden med samma frågeställning som topic:
ska byta köksblandare hos far min nu i helgen och önskar lite input på hur det ska kopplas. Den nya blandaren är en FM Mattsson med soft pex - 10 mm ”rörända”.
Under diskbänken ser det ut såhär:
[bild]
(Det sitter alltså två av dessa lösningar, en för VV och en för KV)
Jag har inte varit där än men jag tycker det ser ut som en lekande mutter från befintlig blandare, T-koppling och 15 mm rör från ballofix (nedåt vänster) och vidare till badrum (mot höger).
Eftersom soft pex-röret ska anslutas med klämringskoppling och jag gissar att det är en plan anslutning på befintlig T-koppling, vad är bäst (och smidigast) lösning här?
Är begränsad till Västerås utbud gällande fabrikat och det ser väl ut att vara en Vatette-koppling som sitter? Vad är minst sämst, Jula (GG Carat) eller Bauhaus (Admiral)?
Ytterst tacksam för hjälp!
Blanda fabrikat är inte alls en bra idé, så håll dig till Vatette.
Det blev ny vinkelkoppling, ny T-koppling med 15x10 förminskning, ett 10mm rör och avslutades med en rak klämringskoppling som pexänden anslöts mot (det extra röret krävdes för att anslutningsslangen givetvis blev för kort).Claes Sörmland skrev:
Frågan är vad detta är för rördel från Vatette? Jag antar att det är klämringskoppling där man har nyttjat en av klämringskopplingarna som planända (med planadapter från Vatette?) för den lekande muttern. I så fall är det väl bara att köpa en Vatette klämring, klämringsmutter från samma märke och en förminskning till 10 mm om det behövs för att passa klämringskopplingen.
Blanda fabrikat är inte alls en bra idé, så håll dig till Vatette.
Körde på julas sortiment.
Tack för ditt svar Claes!
Edit: det som satt var en lekande mutter ansluten mot en klämringskoppling utan planadapter…
Klicka här för att svara
