Jag upptäckte igår att min pumpbrunn och slambrunn var överfulla och fick begära en extra slamtömning. När brunnen var tömd så spolade jag rent pumpen och nivåvippan. Nåt verkar dock vara fel med vippan. Den verkar inte start/stoppa som den ska ordentligt. Nåt verkar dessutom vara löst i den. Det skramlar om den. Ska det vara så?

Prövade då att fylla upp färskvatten i brunnen för att se om pumpen skulle dra igång. Det gör den men den slutar pumpa efter 15-20 sekunder. Sen är den avstängd för att sen upprepa samma procedur efter några minuter. Vippan ligger nu under vattennivån i startläge och pumpen beter sig som jag beskrev ovan hela tiden fast den egentligen borde gå tills vippan hamnar i stoppläget.

Systemet är uppbyggt så att allt hamnar i slambrunnen först. Sen avfallsvattnet till pumpbrunnen som pumpar upp till en markbädd ca 50 meter därifrån. Installerat för 5 år sen när vi byggde kåken och har funkat klockrent tills nu.

Pumpen är en Flygt SMX2/A. Länk här nedan.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...raneringspumpar/sxm-2-5890079-24#/toggle-text

Vad kan det vara som felar? Är det vippan eller själva pumpen som det är fel på eftersom den bara vill gå i 15-20 sekunder?

Tacksam för alla tips och ideér.

Claes Sörmland
Från manualen:

Suddig text från en manual som listar orsaker till varför en pump startar och stannar, inklusive fel på flottör eller rörledningar.

Är rörledningarna inte igen geggade av bakteriefilm så att pumpen får kämpa för mycket och stänger av sig? Test: Om du testar att köra pumpen utan anslutning till ledningen, går den kontinuerligt då?

Annars är det kanske flottören.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Det är säkert så att kabeln mellan vippa och pump har vickats av, brukar vara vid vippan eller ingång till pumpen, är svårt att repa då kabeln är ingjuten i vippan, är det vid pumpen går det att korta av kabeln lite. Det är en gummitätning som måste vara absolut tät där. I övrigt om du köper en ny pump så inte en med vippa och sladd, utan en med flotör , den sistnämnda går att rengöra.

Pumpen går lätt att bara häkta av från väggen i brunnen där den är kopplad till ledningen upp till markbädden. När jag gör det så beter pumpen sig likadant ändå. Jag kan se att den pumpar upp vatten men pumpen stannar efter en kort stund ändå. Vippan verkar inte bry sig om jag lyfter pumpen upp och ned utan verkar vilja starta när den känner för det. Och då går pumpen som sagt bara en kort stund.

• Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är säkert så att kabeln mellan vippa och pump har vickats av, brukar vara vid vippan eller ingång till pumpen, är svårt att repa då kabeln är ingjuten i vippan
Kan kabeln alltså vara i princip av menar du? Vad rekommenderar du för ny pump istället? Trodde att Flygts grejor höll hyfsad kvalité. Pumpen är ju bara 5 år gammal.

Har du ruskat i vippan, i ett visst läge kan den ge kontakt och starta. Lyfta med en kratta eller annat och hålla kvar på nivå för att se om det är kabelbrott. Det går även att köra pumpen i tunna och variera vippans läge, det kam spruta vatten så pass upp.

Inget fel med Flygts men med vippa , det är en klassiker att kabeln går av efter en tid. Sök på din pumps Namn så ser du 2 typer, en med vippa och en med flotör, flotör är bäst.

• Gilla
Riala
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du ruskat i vippan, i ett visst läge kan den ge kontakt och starta. Lyfta med en kratta eller annat och hålla kvar på nivå för att se om det är kabelbrott. Det går även att köra pumpen i tunna och variera vippans läge, det kam spruta vatten så pass upp.
Vi skrev samtidigt. Som jag skrev ovan. Vippan lever sitt eget liv. Har kört med kratta och även lossat pumpen och lyft den upp och ned i färskvattnet jag fyllde upp. Ibland startar den men går då bara en kort stund. Ska ta en titt på varianten med flottör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det med att skramlar i vippan beror på att det är en kula som rullar och ger kontakt eller inte mellan 2 bleck i vippan, det kan vara i den med som felet är, men riktigt svårt att bestämma

• Gilla
Riala
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Från manualen:

[bild]
Här har du i princip svaret.

Är rörledningarna inte igen geggade av bakteriefilm så att pumpen får kämpa för mycket och stänger av sig? Test: Om du testar att köra pumpen utan anslutning till ledningen, går den kontinuerligt då?

Annars är det kanske flottören.
Om pumpen går en stund, stannar, för att sen göra om samma procedur, utan att vippan ändrar läge. Ja då är det överströmsskyddet i pumpen. Det är en termokontakt som bryter strömmen vid varmgång.

Rengör ledningar och pumphus och testa igen.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Om pumpen går en stund, stannar, för att sen göra om samma procedur, utan att vippan ändrar läge. Ja då är det överströmsskyddet i pumpen. Det är en termokontakt som bryter strömmen vid varmgång.

Rengör ledningar och pumphus och testa igen.
Jag ska göra det innan jag springer iväg och köper en ny pump.

Jag har tagit upp pumpen och spolat ren den igen. Behöver man öppna upp den också för att göra rent den ännu mer? Har även lossat pumpen från fästet på väggen och hållt den stilla i vattnet och när den börjar pumpa så kommer det vatten. Den lägger dock av efter 15 sekunder. Sen är den av i runt en dryg minut för att sen gå i 15 sekunder till. Så det verkar kanske som nåt överhettningsskydd som slår till? Blir inte klok på det här.

• Nedsänkt pump i vatten med synliga anslutningssladdar och rör, visar tecken på användning och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underst på pumpen finns en ingång för suget, det går att ta bort, en chansning att det är något som sitter där, men värt att kolla. Går impellern trögt så kan den lösa, men lutar åt ett fel i lindningen som ger värme till termoelementet. Den är 5 år så bäst är att byta den, det är för snabb reaktion för ett stopp som är lika i tid hela tiden.

• Gilla
Riala
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enligt manualen: Tydligen sitter insugsgallret med skruvar. Genom att skruva ur dem kommer du åt pumphjulet och kan rengöra också det.

• Gilla
Riala
  • Laddar…
Den går tungt på något sätt helt enkelt det är det troligaste och så löser termoskyddet som Emil skrev. Ta upp den och känn om den går trögt och om det hjälper rengöra pumpdelen.

• Gilla
Riala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.