Byggahus.se
Hejsan, var på gång att montera ballofixer till badrummet jag renoverar men har inte rätt grejor...

1/2" verkade passa men stigningen blir fel... Och det är svårt att hitta något att byta ut då det sitter en T Nippel och rören som går in i den är 16mm, 16mm och 22mm.

Vill inte byta ut hela det befintliga systemet så en bra och enkel lösning vore på sin plats. Bifogar bilder...

• Vattenrör av metall med anslutningar och muttrar, under tak, nära andra rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss med måttangivelser, möjligen snitt eller plan för konstruktion eller hantverksprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Sätt ventilen på tappatället istället..?

B Boan skrev:
Sätt ventilen på tappatället istället..?
Vill kunna stänga av allt till badrummet... Dusch, handfat och toalett matas på samma kallvatten ledning...

J johanfa skrev:
Kan du sätta en kulventil på 22-sidan? Bara kapa röret och låta T'et vara oförändrat...

Denna finns i 22mm:
[länk]

(Finns väl snyggare modeller om man letar lite...denna kanske inte accepteras av alla fruar...)
Pluggat lokalt i badrummet tillsvidare. Verkar vara någon form av finare gänga på t-röret.

tommib
Gängan på t-kopplingen kan vara lite vad som, det är inte nödvändigtvis en vanlig rörgänga. Just den där kopplingen verkar vara en CTC så ska du mixtra med den måste du ha CTC delar.

Jag håller med johanfa, varför sätter du inte bara en kulventil på 22 mm röret? Skala bort lite isolering så kommer du åt. Kolla också om det är koppar eller stålrör. Är det stål behöver du lite extra delar. Jag rekommenderar vanligen Vatette kopplingar. De är lite dyrare men de finns överallt, i alla varianter och installationsinstruktionerna är utmärkta.

Thyselius Thyselius skrev:
Pluggat lokalt i badrummet tillsvidare. Verkar vara någon form av finare gänga på t-röret.
Det du har där är inte klämringskopplingar utan det äldre systemet kallat Securex och med kona. Det är inga standard rörgängor där så gör hellre som nämnts sätt in ventiler på 22 mm sidan. Då kommer du undan även den äldre dimensionen 16 mm och behöver inte röra i gamla kopplingarna som kan vara sköra och känsliga.

Isoleringen vill jag inte röra då den troligtvis är ditsatt -69, och nuläget har jag pluggat i rummet. Samt byta ut rör kan bli en del arbete då dem går up igenom betongbjälklaget och i betongväggarna. Kanske kan lyckas att bila fram dem där uppe där jag håller på för att sedan kanske lyckas få ner dem till källaren.

Ska lägga upp en tråd om hela projektet.

GK100 GK100 skrev:
Det du har där är inte klämringskopplingar utan det äldre systemet kallat Securex och med kona. Det är inga standard rörgängor där så gör hellre som nämnts sätt in ventiler på 22 mm sidan. Då kommer du undan även den äldre dimensionen 16 mm och behöver inte röra i gamla kopplingarna som kan vara sköra och känsliga.
Ja det är sexurex, det sitter en dubbelkona mellan rör och t-rör

tommib
Varför vill du inte röra isoleringen? Asbesträdsla? Då är det väl bättre att sanera bort det och sätta dit ny isolering. Samtidigt var asbest vanligt i böjarna, inte så mycket på raksträckorna.

tommib tommib skrev:
Varför vill du inte röra isoleringen? Asbesträdsla? Då är det väl bättre att sanera bort det och sätta dit ny isolering. Samtidigt var asbest vanligt i böjarna, inte så mycket på raksträckorna.
Det stämmer nog, har hört det med. Hur vet man att det kan vara det? Alla rör ser ut som att dem är armerade med typ gips

tommib
Och det är nog just vad det är där. Gipsbinda. Vill du veta så tar du provbitar och skickar på analys.

Men är du orolig så kan du som sagt sanera bort det. Är det bara rörisolering kan det ev göras med glovevbox och då behöver det inte bli så dyrt. Du kan också sanera själv om du vill, det är helt lagligt.

tommib tommib skrev:
Och det är nog just vad det är där. Gipsbinda. Vill du veta så tar du provbitar och skickar på analys.

Men är du orolig så kan du som sagt sanera bort det. Är det bara rörisolering kan det ev göras med glovevbox och då behöver det inte bli så dyrt. Du kan också sanera själv om du vill, det är helt lagligt.
tommib tommib skrev:

tommib tommib skrev:

Jag har läst om det med, hade fundering på att dränka det i vatten, men det finns såklart säkrare sett att göra det.

22 rör är det standard idag? Tänkte att det kanske gick att behålla majoriteten av rören i källaren då tappvattnet till båda badrummen går på 22 ledningen och vattnet till kök och badrum/tvättstuga i källaren är 28 om jag inte missminner mig.

tommib
22 och 28 Cu är standardstorlekar idag.

Du kan inte väta asbest med vatten, du behöver ett ytspänningsnedsättande medel. Det finns särskilda produkter för detta. Bäst med sk. glovebox. Luftrenare med P3-filter samt mask med samma filterklass är obligat om du ska riva i det själv.

Men skicka provbitar för all del, inte säkert att det är asbest alls i det där.

tommib tommib skrev:
22 och 28 Cu är standardstorlekar idag.

Du kan inte väta asbest med vatten, du behöver ett ytspänningsnedsättande medel. Det finns särskilda produkter för detta. Bäst med sk. glovebox. Luftrenare med P3-filter samt mask med samma filterklass är obligat om du ska riva i det själv.

Men skicka provbitar för all del, inte säkert att det är asbest alls i det där.
Tack för svaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.