harry73
Den svarta med blått streck borde vara en vattenledning som kommer ur huset och som man säkrade med ett rött lock så att ingen smuts kommer in.
Kan vara tänkt att inkommande vatten skulle anslutas där, eller en kran i trädgården för trädgårdsbevattningen
De andra rör kan vara tomrör för el eller fiber. Alltid bra med tomrör
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Hade alla hållt sig till standarden vad gäller färgmarkering så hade allt varit mycket lättare
Men många lever efter Cajsa Wargs devis "Man tager vad man haver" :cool:
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Hej,

Jag tolkar det som att kontentan av den här diksussionen är att man inte kan säga med säkerhet va något av de två helsvarta rören är. Det man kan göra är att försiktigt sätta på vattnet och se ifall det kommer något där.

Vad gäller röret med blått streck så är det antagligen tänkt som inkommande vatten. Är det så så sitter det antagligen för nära marken m.a.p. frostfritt djup.

Någon mer tanke?
 
Johhhan
G Gusten_Gnuk skrev:
Någon mer tanke?
Golvbrunn vill man ha om det ska vara teknikrum med inkommande vatten, varmvattenberedare mm. Ligger kanske utanför bild, bara?
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
G Gusten_Gnuk skrev:
Hej,

Jag tolkar det som att kontentan av den här diksussionen är att man inte kan säga med säkerhet va något av de två helsvarta rören är. Det man kan göra är att försiktigt sätta på vattnet och se ifall det kommer något där.

Vad gäller röret med blått streck så är det antagligen tänkt som inkommande vatten. Är det så så sitter det antagligen för nära marken m.a.p. frostfritt djup.

Någon mer tanke?
Några funderingar - eftersom att vattnet varit inkopplat innan ombyggnaden, kan det finnas nåt annat rör i den andra delen av huset någonstans? Går det att se var varmvattenberedare eller panna har suttit tidigare (det är ju vanligt att det är i samma rum som inkommande vatten).
Har du frågat runt bland grannarna? Har du tur kanske det finns någon som kände till den tidigare grannens planer - kan ju vara bra för andra saker också tänker jag.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Golvbrunn vill man ha om det ska vara teknikrum med inkommande vatten, varmvattenberedare mm. Ligger kanske utanför bild, bara?
Det finns golvbrunn. Svårt att se bara då locket är betonggrått och smutsigt.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Några funderingar - eftersom att vattnet varit inkopplat innan ombyggnaden, kan det finnas nåt annat rör i den andra delen av huset någonstans? Går det att se var varmvattenberedare eller panna har suttit tidigare (det är ju vanligt att det är i samma rum som inkommande vatten).
Har du frågat runt bland grannarna? Har du tur kanske det finns någon som kände till den tidigare grannens planer - kan ju vara bra för andra saker också tänker jag.
Bra tanke! Jag har varit runt och kollat, men inte hittat något. Är som sagt inte där nu. Jag ska dit snart. Då ska jag också passa på att prata med grannar. Återkommer!
 
Ett lite sent svar till alla som svarat. Jag bad kommunen sätta på vattnet i gatan och kollade var vattnet kom fram. Det kom mycket riktigt i ett av de svarta rören. Jag grävde fram det och det visade sig vara skarvat på ett PEM-rör längre ner. Var det andra tomtröret leder vet jag inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.