Hej!
Har fått fin hjälp här tidigare
har ett litet projekt jag tänkte ta tag i. Sedan en renovering av badrum (tidigare ägare till huset) har kopparrören (12 mm) till vattenradiatorn inte blivit helt bra. Detta gör att radiatorn inte riktigt sitter 100% i väggfästet på en sida. Var tidigare våtrumstapet. Kaklet har byggt på väggen och radiatorn kommer längre ut. Rören har inte blivit bokade. Som ni kan se har även det kromade röret på radiatorn blivit lite böjt. Undrar nu om det går att böja kopparrören så att dessa fäster lodrätt till radiatorn. Vilka verktyg?
Avståndet mellan vägg och golv där rören kommer är 5,5 cm. Egentligen ska det vara ca 8 cm mellan vägg och rör (som det är i övriga delar av huset). Det betyder att rören behöver böjas ca 2,5 cm för att hamna rätt i anslutning till radiatorn.
Mvh Mattias

• En dörr låst med en metallkrok på kakelgolv, närbild, dunkelt, möjligen en toalett eller förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil och rör mot kakelvägg, troligen badrum eller kök, mörkt och suddigt foto, närbild.
    Skapa konto
  • Rörledning och ventil under en vit möbeldel, nära kaklat golv, delvis oskarp bild.
    Skapa konto
G Gladamatör2 skrev:
Hej!
Har fått fin hjälp här tidigare
har ett litet projekt jag tänkte ta tag i. Sedan en renovering av badrum (tidigare ägare till huset) har kopparrören (12 mm) till vattenradiatorn inte blivit helt bra. Detta gör att radiatorn inte riktigt sitter 100% i väggfästet på en sida. Var tidigare våtrumstapet. Kaklet har byggt på väggen och radiatorn kommer längre ut. Rören har inte blivit bokade. Som ni kan se har även det kromade röret på radiatorn blivit lite böjt. Undrar nu om det går att böja kopparrören så att dessa fäster lodrätt till radiatorn. Vilka verktyg?
Avståndet mellan vägg och golv där rören kommer är 5,5 cm. Egentligen ska det vara ca 8 cm mellan vägg och rör (som det är i övriga delar av huset). Det betyder att rören behöver böjas ca 2,5 cm för att hamna rätt i anslutning till radiatorn.
Mvh Mattias
Finns bockningsvertyg för kopparrör.
Men om du bockar dem så kommer rören totalt bli kortare, vilket kommer kräva att du byter röret till handdukstorken

T Tompafix skrev:
Finns bockningsvertyg för kopparrör.
Men om du bockar dem så kommer rören totalt bli kortare, vilket kommer kräva att du byter röret till handdukstorken
stort tack för svaret tror du det går att komma åt med ett bockverktyg? Är ca 6-7 cm mellan rör och vägg om jag mäter 10 cm från golvet. Vid golvet är det 5,5 cm mellan rör och vägg.

Magrand Magrand skrev:
Två excentrar + två nya kopplingar, rätning och kapning av 12-rör bör lösa problemet.

[länk]

[länk]
stort tack för svaret funderar hur jag som amatör kan räta rören? Det är väl kopparrören du tänker på som behöver rätas

G Gladamatör2 skrev:
stort tack för svaret funderar hur jag som amatör kan räta rören? Det är väl kopparrören du tänker på som behöver rätas
inser nu att det självklart är kopparrören ser ju ut som en väldigt bra lösning. Behöver bara hjälp med hur jag kan räta kopparrören som är lite böjda☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.