P
Hej!

Har en Roth ShuntUnit i källaren. Klåparen (jag) som installerade den gjorde ett riktigt uselt jobb så det ser för jäkligt ut. Någonting måste göras, och det allra bästa vore att vända på fördelningsrör så att golvvärmeslangen kan gå rakt ner i shunten.

Vet någon om detta är möjligt? Klart en hempulare av det? Känner inte det är läge att prova mig fram så här mitt i vintern.

Länk:
https://rothboken.se/boken/technical-data-details/?tx_roth_pi1[technicalUid]=185&cHash=0cf3fe7d2c89a3737cd7e8758524d9de
 
U
Har du ställdon monterat?
De brukar inte kunna sitta uppochner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du ställdon monterat?
De brukar inte kunna sitta uppochner.
Inga ställdon monterade. Är det pga av plats eller påverkas funktionen av att sätta dom upp och ner?
 
U
yoloboi skrev:
Inga ställdon monterade. Är det pga av plats eller påverkas funktionen av att sätta dom upp och ner?
rörisen sa ”de brinner upp” så antar att deras kylning som är passiv inte funkar som den ska. Det sitter ju en spole inne i som kan generera lite värme. De kommer ju inte bokstavligen brinna men de får nog betydligt kortare livslängd.
Har du inga ställdon finns det ju inget som hindrar dig att lossa och rotera fördelarna så anslutningarna pekar uppåt.

Det blir ju betydligt mycket mindre slang då. Bild från grannen som har fördelaren i källaren.
Väggmonterad fördelare för golvvärme med röda rör i oorganiserad ordning i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
rörisen sa ”de brinner upp” så antar att deras kylning som är passiv inte funkar som den ska. Det sitter ju en spole inne i som kan generera lite värme. De kommer ju inte bokstavligen brinna men de får nog betydligt kortare livslängd.
Har du inga ställdon finns det ju inget som hindrar dig att lossa och rotera fördelarna så anslutningarna pekar uppåt.

Det blir ju betydligt mycket mindre slang då. Bild från grannen som har fördelaren i källaren.
[bild]
Lite sådär ser min installation ut med, men slangen går dessutom i tomrör. Ser för jävligt ut och tar mycket plats.

Ska prova att vända på grejerna till sommaren när jag ändå måste tappa ur systemet pga elementbyte.
 
U
Går det inte bara kapa tomrören vid taket då?
Så gjorde vi hos grannen, syns på bilden, korta svarta stumpar uppe vid taket.

Men som sagt så har du inga ställdon och inte planerar att montera ställdon så är det ju bara lossa fördelarna och vrida ingångarna uppåt och koppla in, låt fortfarande shunt sitta rättvänd.

Väggmonterat värmesystem, rör, ventiler, manifolder, ordnad installation, skuggspel, oavslutat arbete, kartonger, kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Går det inte bara kapa tomrören vid taket då?
Så gjorde vi hos grannen, syns på bilden, korta svarta stumpar uppe vid taket.

Men som sagt så har du inga ställdon och inte planerar att montera ställdon så är det ju bara lossa fördelarna och vrida ingångarna uppåt och koppla in, låt fortfarande shunt sitta rättvänd.

[bild]
Det är såklart möjligt att kapa tomrören, men jag tappar värdefull plats och skulle vara lite orolig över slangarnas välbefinnande eftersom "pannrummet" används också som verkstad. Vill helst bygga in allt i ett plåtskåp.

Din grannes installation ser för övrigt betydligt proffsigare ut än min, så där var visionen, men det blev inte fullt så prydligt. Slingorna kommer inte ner parvis så blir ett jäkla ormbo av alltihop. Vill bara täcka över och glömma. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.