Hej!
Har en Roth ShuntUnit i källaren. Klåparen (jag) som installerade den gjorde ett riktigt uselt jobb så det ser för jäkligt ut. Någonting måste göras, och det allra bästa vore att vända på fördelningsrör så att golvvärmeslangen kan gå rakt ner i shunten.
Vet någon om detta är möjligt? Klart en hempulare av det? Känner inte det är läge att prova mig fram så här mitt i vintern.
Länk:
https://rothboken.se/boken/technical-data-details/?tx_roth_pi1[technicalUid]=185&cHash=0cf3fe7d2c89a3737cd7e8758524d9de
Har en Roth ShuntUnit i källaren. Klåparen (jag) som installerade den gjorde ett riktigt uselt jobb så det ser för jäkligt ut. Någonting måste göras, och det allra bästa vore att vända på fördelningsrör så att golvvärmeslangen kan gå rakt ner i shunten.
Vet någon om detta är möjligt? Klart en hempulare av det? Känner inte det är läge att prova mig fram så här mitt i vintern.
Länk:
https://rothboken.se/boken/technical-data-details/?tx_roth_pi1[technicalUid]=185&cHash=0cf3fe7d2c89a3737cd7e8758524d9de
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 798 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 798 inlägg
rörisen sa ”de brinner upp” så antar att deras kylning som är passiv inte funkar som den ska. Det sitter ju en spole inne i som kan generera lite värme. De kommer ju inte bokstavligen brinna men de får nog betydligt kortare livslängd.yoloboi skrev:
Har du inga ställdon finns det ju inget som hindrar dig att lossa och rotera fördelarna så anslutningarna pekar uppåt.
Det blir ju betydligt mycket mindre slang då. Bild från grannen som har fördelaren i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite sådär ser min installation ut med, men slangen går dessutom i tomrör. Ser för jävligt ut och tar mycket plats.U Utsliten och utdömd skrev:rörisen sa ”de brinner upp” så antar att deras kylning som är passiv inte funkar som den ska. Det sitter ju en spole inne i som kan generera lite värme. De kommer ju inte bokstavligen brinna men de får nog betydligt kortare livslängd.
Har du inga ställdon finns det ju inget som hindrar dig att lossa och rotera fördelarna så anslutningarna pekar uppåt.
Det blir ju betydligt mycket mindre slang då. Bild från grannen som har fördelaren i källaren.
[bild]
Ska prova att vända på grejerna till sommaren när jag ändå måste tappa ur systemet pga elementbyte.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 798 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 798 inlägg
Går det inte bara kapa tomrören vid taket då?
Så gjorde vi hos grannen, syns på bilden, korta svarta stumpar uppe vid taket.
Men som sagt så har du inga ställdon och inte planerar att montera ställdon så är det ju bara lossa fördelarna och vrida ingångarna uppåt och koppla in, låt fortfarande shunt sitta rättvänd.
Så gjorde vi hos grannen, syns på bilden, korta svarta stumpar uppe vid taket.
Men som sagt så har du inga ställdon och inte planerar att montera ställdon så är det ju bara lossa fördelarna och vrida ingångarna uppåt och koppla in, låt fortfarande shunt sitta rättvänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är såklart möjligt att kapa tomrören, men jag tappar värdefull plats och skulle vara lite orolig över slangarnas välbefinnande eftersom "pannrummet" används också som verkstad. Vill helst bygga in allt i ett plåtskåp.U Utsliten och utdömd skrev:Går det inte bara kapa tomrören vid taket då?
Så gjorde vi hos grannen, syns på bilden, korta svarta stumpar uppe vid taket.
Men som sagt så har du inga ställdon och inte planerar att montera ställdon så är det ju bara lossa fördelarna och vrida ingångarna uppåt och koppla in, låt fortfarande shunt sitta rättvänd.
[bild]
Din grannes installation ser för övrigt betydligt proffsigare ut än min, så där var visionen, men det blev inte fullt så prydligt. Slingorna kommer inte ner parvis så blir ett jäkla ormbo av alltihop. Vill bara täcka över och glömma.
Klicka här för att svara