Hej Jag har precis köpt ett pågående renoveringsobjekt. Det finns förberett för vatten inne i huset och fastigheten ska vara anslutet till kommunens nät. Vattnet är tillsvidare avstängt pga grund av att det saknats koppling

Jag har ett svart rör med blått streck som går in i plattan och går upp i ett tänkt teknikrum. Röret är dock inte påkopplat på någonting utanför huset . Dessutom har jag två svarta rör som kommer upp ur marken. Är något av de här vattenrör? Jag har varit i kontakt med kommunen men de kan inte säga vad det är.

Svart rör med blått streck och två svarta rör som kommer upp ur marken vid en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Ja det är ju sådant rör man använder till vatten.
Men vad tidigare tänkt använda det till är ju osäkert.
Tänkte det ligger väldigt grunt på utsidan så om det är för vatten så kommer det troligt frysa om du kopplar på vatten.
Man vill ju gärna ha ned slangen på frostfritt

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja det är ju sådant rör man använder till vatten.
Men vad tidigare tänkt använda det till är ju osäkert.
Tänkte det ligger väldigt grunt på utsidan så om det är för vatten så kommer det troligt frysa om du kopplar på vatten.
Man vill ju gärna ha ned slangen på frostfritt
Jag förstår. Du menar de svarta rören utan blått streck? Varför finns det i så fall två stycken sådana rör?
Jag kan ju se om man kan gräva upp de svarta rören för att se hur djupt de ligger längre bort.

Svarta rör utan blåa streck som ligger på marken, omgivna av stenar och löv, markerade med röda konturer.
Skapa konto

Redigerat:
H
Det svarta röret med blå rand brukar användas till vatten.
Men om detta är på utsida hus så ligger det grunt.
Finns folk som kan dra pem slang för att dra in fiber i hus genom.
Så vad tidigare ägare har tänkt vet man aldrig.
Hur du vill göra vet endast du själv.

Kommunen är ansvarig för vatten till tomtgräns sen är det ägaren av tomten som drar vidare in i huset.
De kan inte ge besked vad för rör eller liknande om det ens är draget något på din tomt.
Tidigare ägare vet inte eller kan ge besked hur det var tänkt?

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Hej,

Bifogar kartan jag fått av kommunen. De visste inte vad som var draget på tomten. De sa själv att att kartan inte måste stämma överens med verkligheten.

Karta med markerad fotoposition, fastighetsnummer 61, och potentiella vattenledningar på en tomt.
Skapa konto

Jag vet inte vad den gamla ägaren har tänkt. Han finns tyvärr inte med oss längre.

Det ska vara draget rör på tomten som bara ska kopplas in i den blå/svarta vattenslangen. Jag undrar ifall det är någon av de helsvarta slangarna. Det är ju bra att veta innan man jag ber kommunen sätta på vattnet. Jag kan ju annars sätta en kran på båda slangarna kanske.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
H
Enklast är kanske om man kan öppna kranen i gatan.
Serviskranen.
Då ser du vart det kommer vatten.
Behöver ju inte ha full fart utan öppna lite.
Sen får du koppla dig på där vatten kommer.
Men du bör ned på frostfritt

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Johhhan
Det blåmarkerade röret är ju ett PEM-rör som brukar användas för inkommande vatten, men är du säker på att det är rätt rör? Husets ledning för inkommande vatten bör, som sagt, ligga på frostfritt djup och helst i skyddsrör för att lättare kunna bytas ut.
Skiss visar installation av PEM-rör för vatten under frostfritt djup vid husgrund, med mått och skyddsrör indikerat.
Skapa konto

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Hur långt är röret med blått sträck? Om det räcker till tomtgräns så är det säkert så att det är tänkt att användas bara att det inte hunnit grävas ner.

Men jag funderar på din tomtkarta, är det så att kommunens anslutning ligger nere till höger? I så fall är det väldigt märkligt att man dragit ut anslutningen på andra sidan huset. Är det ett nybygge eller tillbyggnad?

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Det svarta röret med blå rand brukar användas till vatten.
Men om detta är på utsida hus så ligger det grunt.
Finns folk som kan dra pem slang för att dra in fiber i hus genom.
Så vad tidigare ägare har tänkt vet man aldrig.
Hur du vill göra vet endast du själv.

Kommunen är ansvarig för vatten till tomtgräns sen är det ägaren av tomten som drar vidare in i huset.
De kan inte ge besked vad för rör eller liknande om det enskar är draget något på din tomt.
Tidigare ägare vet inte eller kan ge besked hur det var tänkt?
Se
D Dublin skrev:
Hur långt är röret med blått sträck? Om det räcker till tomtgräns så är det säkert så att det är tänkt att användas bara att det inte hunnit grävas ner.

Men jag funderar på din tomtkarta, är det så att kommunens anslutning ligger nere till höger? I så fall är det väldigt märkligt att man dragit ut anslutningen på andra sidan huset. Är det ett nybygge eller tillbyggnad?
Hej, Röret med blått streck slutar strax utanför första bilden. Se bild nedan. Därför tänkte jag att man kunde koppla på det på något av de svarta rören ifall de var de inkommande.

Det är en tillbyggnad (delen som är blåmarkerad på kartan ovan) samt en omfattande ombyggnad av övrig del. Vatten har funnits men är sedan renoveringen började bortkopplat.

Ett rör med blått streck som slutar bredvid en betongkant, med fötter i blå gummistövlar.
Skapa konto

Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:
Enklast är kanske om man kan öppna kranen i gatan.
Serviskranen.
Då ser du vart det kommer vatten.
Behöver ju inte ha full fart utan öppna lite.
Sen får du koppla dig på där vatten kommer.
Men du bör ned på frostfritt

Yes, tack för svar. Får göra så och se vad som händer.

Johhhan Johhhan skrev:
Det blåmarkerade röret är ju ett PEM-rör som brukar användas för inkommande vatten, men är du säker på att det är rätt rör? Husets ledning för inkommande vatten bör, som sagt, ligga på frostfritt djup och helst i skyddsrör för att lättare kunna bytas ut.
[bild]
Jag är hyfsat säker på att det är det röret som sedan kommer upp ur plattan. Det finns ju inget annat är. Men ska dubbelkolla. Är inte där nu, men återkommer.

Med avssende på frostfritt djup så får jag gräva fram röret och se exakt hur den går i plattan och se ifall det finns möjlighet att gräva ner den djupare. Det är i skåne, så det påverkar ju FF djup något. Tack!

engs
Kan inte vara att man förberett för pool, växthus, utekök eller så?

Jag bifogar en översiktsbild. Här ser man hur vattnet kommer upp ur plattan i ett tänkt teknikrum. Och man skymtar kabeln vi pratat om innan.

Översiktsbild av byggplats med markerad vattenuppgång och kabel vid teknikrum under konstruktion.
Skapa konto

engs engs skrev:
Kan inte vara att man förberett för pool, växthus, utekök eller så?
Nej, det är det inte. Jag har en gammal A-plan. Den säger inte så mycket om var vattnet kommer. Men det finns ingen pool eller liknande.

Jag har sett liknande svart slang med streck på sticka upp ur marken vid vissa tomtgränser en bit bort, jag har trott att det var fiber som var "framdraget till tomtgräns". :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.