Hallo, jag har två frågor som jag och mina ordinarie problemlösare inte lyckas klura ut!
I början av detta året började vi använda vår borrade brunn som borrades i slutet av sommaren förra året. Har en enfas pump och en 60l hydropress med att vattentryck som pendlar mellan 3,6-4,2 bar ungefär. Efter hydropressen sitter det två stycken Buelco Stora björn filterhållare med ett aktivtkolfilter och ett bomullsfilter. Har bytt båda filter två gånger vardera utan problem. Har haft bra tryck och flöde, men aningen högre såklart när jag testat utan filter. Jag har inte skickat in vattenprov än men ska göra det nästa vecka. Vattnet luktar ingenting och har inga smaker.
De första 100l som pumpades upp hade som väntat en väldigt gul/brun färg med sand och jord i. De första tre dagarna blev det bara bättre och bättre men sedan dess har det stannat av. Med bara bomullsfiltret kommer det gult vatten men med kolfiltret blir det i princip glasklart. Jag installerade filterbehållarna för att jag trodde vi skulle ha en grävd brunn till en början men så blev det inte. Min fördom var att borrade brunnar i princip inte kunde ge missfärgat vatten. Under de månaderna vi använt den har jag varje vecka kollat ofiltrerat vatten för att se om regn påverkar men klarheten har i princip varit helt oförändrad sedan dag 3.
Fråga 1:
Utan att ha skickat in vattenprov än, finns det någon kvalificerad gissning på vad som kan orsaka missfärgningen och hur det går att lösa annat än med filter?
Fråga 2:
Har som sagt haft bra tryck och flöde trots två filter i serie, men när jag bytte kolfiltret igår blev flödet otroligt dålig. Testade att ta bort det och då blev det genast bättre men den gula färgen kom snabbt tillbaka så jag vill inte vara utan kolfiltret. Filtret i fråga är samma batch som det förgående, inköpt samtidigt och var fortfarande bra förslutet. Som jag förstår det "förbrukas" aktivtkolfilter när det utsätts för syre.
Det känns som ett måndagsexemplar men det är ju bara kolgranulat så jag förstår inte hur det inte kan fungera

Kan man på något sätt få bättre flöde genom filtret eller ska jag bara köpa ett nytt och testa?
PS: Bilden är från när jag testade att köra utan bomullsfiltret för att se om det var det som orsakade det dåliga trycket. Kör i vanliga fall med bomullsfilter efter.