Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Hej Forumet.
Upptäckte att säkerhetsventilen på kallvattnet in till värmepumpen hade börjat droppa lite (ser på vattenmätaren att den rör sig). Provade att motionera ventilen, men det blev snarare mer droppande

Boven är reglaget till vänster.

Det är inte gott om plats
Har jag en ärlig chans att byta denna?
Upptäckte att säkerhetsventilen på kallvattnet in till värmepumpen hade börjat droppa lite (ser på vattenmätaren att den rör sig). Provade att motionera ventilen, men det blev snarare mer droppande
Boven är reglaget till vänster.
Det är inte gott om plats
Har jag en ärlig chans att byta denna?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Nu skärpte den till sig och slutade läcka, men ja, det var planen.
Att byta hela paketet var det jag trodde skulle behövas först, men är ett jäkla jobb då det är påfyllningen till värmesystemet med. Lossar jag bara övertrycksventilen, så räcker det att stänga avstängningsventilen och så blir det minimalt spill.
Efter lite efterforskning verkar dessutom ventilen sitta med en O-ring och borde (famous last words) vara lätt att lossa och sätta dit
Att byta hela paketet var det jag trodde skulle behövas först, men är ett jäkla jobb då det är påfyllningen till värmesystemet med. Lossar jag bara övertrycksventilen, så räcker det att stänga avstängningsventilen och så blir det minimalt spill.
Efter lite efterforskning verkar dessutom ventilen sitta med en O-ring och borde (famous last words) vara lätt att lossa och sätta dit
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Nu upptäckte jag att det läcker igen (hörs ett vinande ljud i vattenrören).
Försökte lokalisera var felet kan vara, men avstängningen på bild funkar inte heller, han skrämma upp mig själv innan jag såg rännilen från övertrycksventilen som ljudlöst rann ner i pumpgropen.
Får försöka anskaffa en sådan och byta snarast.
Försökte lokalisera var felet kan vara, men avstängningen på bild funkar inte heller, han skrämma upp mig själv innan jag såg rännilen från övertrycksventilen som ljudlöst rann ner i pumpgropen.
Får försöka anskaffa en sådan och byta snarast.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Nej, detta sitter på tappvattnet, kallvatten kommer in från ovan och går genom en backventil och avstängningsventil. Så egentligen är detta på varmvattensidan inser jag nu. Ventilen till höger fyller på värmevattnet och ventilen till vänster är berörd övertrycksventil.nimhed skrev:
Ser ut som att det är en LK508 hydrofill i mitten och sedan en LK514 multisafe.
Allt är dessvärre stängt de närmaste dagarna, så jag får väl vaska någon kubik vatten de kommande dagarna (rinner ca 10l i timmen).
Har en gammal beulco-ventil liggandes, men då behöver man täta och fippla, vilket inte kommer vara lätt med nuvarande placering.
Läser för övrigt att LK514 inte ska monteras så vattensäck bildas, vilket givetvis gjorts här. Har exempelvis @Krilleman någon känsla om vad som kan hända om man gjort så?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Efter en 2h brottningsmatch igår är den bytt.
Lyckades rotera den 90grader för att inse att jag inte kommer åt att rotera mer utan får lossa allt.
Lossar allt och byter ventilen, lyckas inte få den riktigt i rätt position utan tänker att det går jag göra på plats för att undvika skada på "korset".
Nope! Får inte tillräckligt med hävarm så det blir att demontera igen, sätta i skruvstädet och vrida rätt.
Väl på plats så börjar pluggen på baksidan läcka, klockan är 22.00 och jag har en rejäl tur att svärfar både är vaken och har en rejäl samling kopplingar där bland annat en 22mm plugg ingår.
Behövde iaf inte montera isär allt igen för att byta den
Lyckades rotera den 90grader för att inse att jag inte kommer åt att rotera mer utan får lossa allt.
Lossar allt och byter ventilen, lyckas inte få den riktigt i rätt position utan tänker att det går jag göra på plats för att undvika skada på "korset".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nope! Får inte tillräckligt med hävarm så det blir att demontera igen, sätta i skruvstädet och vrida rätt.
Logga in
Skapa konto
Väl på plats så börjar pluggen på baksidan läcka, klockan är 22.00 och jag har en rejäl tur att svärfar både är vaken och har en rejäl samling kopplingar där bland annat en 22mm plugg ingår.
Behövde iaf inte montera isär allt igen för att byta den
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara