Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

En hand som rör vid isolerat rör ledande till en koppling och ett PVC-rör vid en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig HVAC-enhet med anslutna rör och kablar, förseglat med silvertejp genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering, rör, träreglar och termostat. Oorganiserad, byggmaterial, kabeldragning. Dustigt och ouppvämt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Är det du eller den s.k "hantverkaren" som använt silvertejp? Hur många timmar jobbade han?
 
  • Gilla
splinter och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det du eller den s.k "hantverkaren" som använt silvertejp? Hur många timmar jobbade han?
Han. Ska va auktoriserad enligt Thermia.

Hade en mardrömseefarenhet med en annan Thermia installatör för 4 år sen när jag skaffade pumpen.

Nu valde jag en annan men kan knappast säga att jag är nöjd så här långt :sweat:

De va här 2 pers 3 timmar 50 min - alltså på plats. Sen viss restid osv. Fakturerar 11 timmar

(De flyttade pumpen då jag ska bygga ut - och fick göra två håltagningar och satte nya rör hela vägen - då förra amatören satte för smala rör så pumpen fick flödesfel och felmeddelande så fort de blev kallt och pumpen började jobba hårdare än varma dagar)
 
  • Gilla
  • Ledsen
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Du verkar ha haft med en bedragare att göra. Med tanke på silvertejpen är det väl tveksamt om han ens borde kunna kalla sig professionell hantverkare. Fast faktureriugskursen på hantverkarskolan verkar han ju ha gott då du antagligen blivit blåst med Ahlsells (eller annan grossist) bruttopriser där han lär ha uppåt 80% rabatt på en del grejer som du inte får se.
 
  • Gilla
  • Wow
Öckeröhus och 20 till
  • Laddar…
Du kan betala in det du tycker är skäligt och bryt sedan kommunikationen. Upp till honom att bevisa motsatsen och han kommer knappast skicka in en stämningsansökan till tingsrätten….
 
  • Gilla
Öckeröhus och 26 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan betala in det du tycker är skäligt och bryt sedan kommunikationen. Upp till honom att bevisa motsatsen och han kommer knappast skicka in en stämningsansökan till tingsrätten….
Vad hade du tyckt känns skäligt, om du hade varit i samma sits?
 
  • Gilla
petrusic och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du verkar ha haft med en bedragare att göra. Med tanke på silvertejpen är det väl tveksamt om han ens borde kunna kalla sig professionell hantverkare. Fast faktureriugskursen på hantverkarskolan verkar han ju ha gott då du antagligen blivit blåst med Ahlsells (eller annan grossist) bruttopriser där han lär ha uppåt 80% rabatt på en del grejer som du inte får se.
Brorsan är elektriker, så vet hur inköpspriserna funkar där, och fattar att de är samma på VA inköp. Därför jag inte betalat
 
J jeric.cire skrev:
Brorsan är elektriker, så vet hur inköpspriserna funkar där, och fattar att de är samma på VA inköp. Därför jag inte betalat
En variant är att du ber brorsan ringa upp honom. De flesta hantverkarna verkar tro att alla kunder är idioter som de kan blåsa hur som helst, men ifall han ser att det finns en 'kollega' på andra sidan kanske han fattar att det är kört ;)
 
  • Gilla
LURIGLANA och 15 till
  • Laddar…
MrJay
Dessutom… så vitt jag vet kan man inte bara dyka upp hemma hos folk och börja rycka loss installationer.
 
  • Gilla
Thomas59 och 24 till
  • Laddar…
Elkabeln ser ju ut att sitta helt löst. Bara förankrad med buntband mot pex slangen. Knappast en godkänd förläggning.

Men om vi håller oss till prisdiskussionen. Att han har lite sämre pris än nätbutikerna på vissa varor tror jag faktiskt är fakta. Skillnaden i pris för slangen kan stämma, och den är inte dramtiskt stor.

Kopplingarna låter inte sant, men det vi ser på bilden kan nog vara två olika kopplingar, en på PEX änden, och en på kopparröret, och så passar de ihop på något sätt.

Sammantaget så tycker jag inte det låter som någon extrem överdebitering för VA delarna. Elen däremot. Om det verkligen inte är mer än två dosor och 4m kabel....
 
  • Gilla
Thomas59 och 13 till
  • Laddar…
11h verkar ju inte orimligt om de varit på plats i knappt 4h. Alla prisuppgifter jag har sett från Ahlsell ligger nära nätbutikernas pris. Men Ahlsell är ju inte en grosist så de kan inte förväntas ligga lägre än så.

Jag skulle letat reda på prylarna på ett ställe du kan köpa dem på, lagt på ett påslag på tex 25% och bestritt resten av summan.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 8 till
  • Laddar…
Och som sagt. river han bort något så är det skadegörelse, polisanmäl i så fall! Ta en mängd bilder på hur det ser ut nu, så du kan bevisa vad som förstörts om han river.

Låt din elektriker brorsa titta på hur de installerat. Det ser inte direkt fackmannamässigt ut vad gäller elen.
 
  • Gilla
linkanbygg och 6 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker totalkostnaden ca 8500 kr ink moms är rätt ok för att få en vp inkopplad ?
 
  • Gilla
Ooli och 34 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det bara jag som tycker totalkostnaden ca 8500 kr ink moms är rätt ok för att få en vp inkopplad ?
Det var väl bara för materialet, inte arbetstid.
 
  • Gilla
cZuLLLL och 4 till
  • Laddar…
S
I InsidersUnited skrev:
Är det bara jag som tycker totalkostnaden ca 8500 kr ink moms är rätt ok för att få en vp inkopplad ?
Såg nu att det bara var materialpriser. Känns saltat och bra.
Kan du inte posta fakturan men exkludera företagsnamn/ditt namn osv?
 
  • Gilla
Pavlik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.