Hej,
Har köpt en LK kulventil jag ska koppla på min LK fördelare med den utvändiga gängan. På den invändiga gängan ska jag koppla på en förminskare som jag sedan ska koppla på en 15 mm klämringskoppling. Såg nu i efterhand att förminskarens gänga var mycket kortare, invändiga gängan i kulventilen är mycket längre. Tänkte först täta med en o-ring men har lin+ pasta också.
Funkar det eller måste jag köpa nåt annat?
Har köpt en LK kulventil jag ska koppla på min LK fördelare med den utvändiga gängan. På den invändiga gängan ska jag koppla på en förminskare som jag sedan ska koppla på en 15 mm klämringskoppling. Såg nu i efterhand att förminskarens gänga var mycket kortare, invändiga gängan i kulventilen är mycket längre. Tänkte först täta med en o-ring men har lin+ pasta också.
Funkar det eller måste jag köpa nåt annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lin & pasta, "rappa" yttergängan på förminskaren innan du smörjer på lite pasta å sen linda på lite lin, linet ska typ bara täcka gängdalen, sen lite pasta på linet, å dra ihop kopplingen. Behöver inte dra det "stummt".
En vanlig bussning för lin+locher har längre gänga och är lättrad (rispad) och dessutom tjockare i godset.
Den varianten du har köpt är tilltänkt att användas till diskmaskin/tvättmaskin och skall täta med packning i båda ändar.

Den varianten du har köpt är tilltänkt att användas till diskmaskin/tvättmaskin och skall täta med packning i båda ändar.

Redigerat:
Har inte hunnit bli klar än men får köpa en sån förminskare istället. Svårt att hitta just denna, en med utvändig gänga för båda sidor är lättare att hitta.Krilleman skrev:
Går det att byta klämringskopplingen mot en med lekande mutter om jag redan monterat den som är på bild? Behöver inte en fräsch rörände?
Förresten, hittade denna på biltema.
Funkar den? Kan jag lätta på klämringskopplingen igen utan att byta klämringen? Kommer inte åt att byta förminskaren annars.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/bussning-pn-16-2000045331
Redigerat:
Klicka här för att svara