6 349 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Vad har hänt med min utkastare - felsökning
Om ventilerna i högtryckstvätten fungerar upplever kranen högtryckstvätten som ett vanligt strålmunstycke, men hyfsat högt mottryck. Men den kan ju aldrig "trycka åt andra hållet", det är bara att trycket över backventilen blir lite mindre. Not: Om du har 20 l/min vid kranen eller eventuellt med 10 m slang inkopplad, så har du säkert bara 5-10 l/min med ett smalt munstycke anslutet.
Våra gissningar/antaganden var utifrån att det finns något fel på utkastaren som gör att den är tryckkänslig som gör att backventilen stänger när högtryckstvättens motor startar och det blir någon form av tryckförändring, ev. ett kort mottryck under startögonblicket är kanske ingen utopi.martin43 skrev:
Om ventilerna i högtryckstvätten fungerar upplever kranen högtryckstvätten som ett vanligt strålmunstycke, men hyfsat högt mottryck. Men den kan ju aldrig "trycka åt andra hållet", det är bara att trycket över backventilen blir lite mindre. Not: Om du har 20 l/min vid kranen eller eventuellt med 10 m slang inkopplad, så har du säkert bara 5-10 l/min med ett smalt munstycke anslutet.
Jag gjorde ett test idag, där jag sprutade vatten samtidigt som jag startade motorn. Då gick den faktiskt igång. En gång i alla fall. Men det är mer än vad den gjort under alla andra försök.
Ska testa med en extra slang. Jag har använt en 20 meters, men har en till sån.
Nu testade jag med ca 40 meters slang. Gjorde samma manöver som ovan och den startade! I cirka 10 sekunder innan trycket i maskinen försvann. Men det kommer fortfarande vatten, bara att det inte är något tryck.
Ska testa med en extra slang. Jag har använt en 20 meters, men har en till sån.
Nu testade jag med ca 40 meters slang. Gjorde samma manöver som ovan och den startade! I cirka 10 sekunder innan trycket i maskinen försvann. Men det kommer fortfarande vatten, bara att det inte är något tryck.
Redigerat:
Jag blir inte klok på det här. Jag köpte en adapter till vattenkranen inne, den som går uppåt på min bild längre bak. Men inte heller detta funkar. Jag kunde starta högtryckstvätten, men när jag släppte handtaget och tryckte in det igen så blev det inget tryck. Så det verkar som att teorin med backventilen är skjuten i sank...
Vad ska jag göra egentligen?
Vad ska jag göra egentligen?
Om någon annan också hamnar på denna gamla tråd efter lite googlande på lågt flöde genom FMM 4290, så kommer här några tips:
- Kontrollera att spindelrör har rätt längd i förhållande till ytterrör. I mitt fall var spindelröret för långt vilket lett till alldeles för lågt vattenflöde. Tidigare ägare har antagligen slarvat vid installation och sedan inte brytt sig om det låga flödet. Kapade enkelt av 2 mm på röret och får nu nästan 10(!) ggr högre flöde.
- Backventil går enkelt att komma åt och kontrollera genom att lossa inkommande rör till ventilhuset (denna var inte boven hemma hos mig).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hantverkaren fakturerade latexfog - vems är produkten?
Hantverkare -
Fuktskada i bjälklag - hur hantera?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hitta o-ring till spindel/insats Gustavsberg utkastare
Vatten & Avlopp -
Dagvatten i krypgrund - hur hantera?
Grund & Markarbeten -
Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - åtalas
Artikelkommentarer