Vi har ett fridshus, som snart skall anslutas till kommunalt VA.

Vi har för närvarande BDT avlopp till 3 kammarbrunn med infilrtation (toa går till cistern). Den avluftning som har funnits var vid änden av infiltrations rören. Där fanns en brunn som infiltrationsrören gick in i. Och mycket praktiskt så hade brunnen att utloppsrör som gick ned i vägdiket. Så OM infiltrationen skulle bli igensatt, så blir det inte stopp...

Detta har funnits där i typ 50 år.

Nu i höstas grävdes det för komunatlt VA i gatan, och man sprängde ca 2m in på vår tomt (kommunen vill inte att vi själva senare spränger för anslutning nära deras rör när det är i drift). Nu häromdagen upptäckte jag att avluftningsbrunnen har försvunnit. De måste ha sprängt bort den.

Det innebär att vi inte har någon avluftning alls i systemet. Hur illa är detta? Förhoppningsvis skall vi ansluta till den kommunala ledningarna senare i höst (men det skall grävas in på drygt 400 tomter samtidigt, så det lär bli kö).

Vi har inte märkt att det rinner ned dåligt eller så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.