Detta missljud kommer från vår pumpautomat. Den suger från grävd brunn och det sitter ett filter mot ph emellan där jag inte bytt sand på många år. Ljudet kommer ju uppenbarligen från pumphuset. Teorier om detta?
Går det trögt genom filtret? Pumpen är ca 4 år och nivån i brunnen är hög.

• Gilla
James Hahlsei
  • Laddar…
M midge skrev:
Detta missljud kommer från vår pumpautomat. Den suger från grävd brunn och det sitter ett filter mot ph emellan där jag inte bytt sand på många år. Ljudet kommer ju uppenbarligen från pumphuset. Teorier om detta?
Går det trögt genom filtret? Pumpen är ca 4 år och nivån i brunnen är hög.
Låter nästan som att den suger luft.
Hur lät den tidigare?

D David_.._ skrev:
Låter nästan som att den suger luft.
Hur lät den tidigare?
Ljudet kom ganska plötsligt men vi har ju vatten på tappställena. Den lät normalt tidigare.

Kommer det vatten ur kran som vanligt eller märker du något där? Typ tappat tryck, luftstötar?

S0MMER S0MMER skrev:
Kommer det vatten ur kran som vanligt eller märker du något där? Typ tappat tryck, luftstötar?
Det enda är att pumpen slår till ofta och går bara ca 10 sek men det brukar ju bero på att luft måste fyllas på. Detta missljud har jag inte hört tidigare.

Fyllde på luft i helgen och då går pumpen längre men fortfarande samma missljud.
Ingen trycktryckförändring eller luftstötar. Pumpen är som sagt 4 år. Kan det var pumphuset som håller på att skära?

S
Tycker också det låter som att den suger luft. Har en liknande för trädgårdsvatten. Min låter sådär när den går torrt.

Kolla plåtkåpan som sitter baktill på motorn över fläkten. Prova att vicka lite på den. Har en pump där denna bara sitter med presspassning och stöter man till den börjar den skava mot fläkten och låter precis som din gör.

Kolla om pumpen har rätt kapacitet. Om sughöjden är för stor i förhållande till vad pumpen klarar, så minskar livslängden på pumpen, därav missljudet i pumpen.

M midge skrev:
Fyllde på luft i helgen och då går pumpen längre men fortfarande samma missljud.
Ingen trycktryckförändring eller luftstötar. Pumpen är som sagt 4 år. Kan det var pumphuset som håller på att skära?
Du skulle också kunna prova att
- dra ur kontakten
- ta bort fläktkåpa
- snurra på fläkten i samma rikting som den skall snurra
Då bör du kunna känna/höra om pumpen går trögt/tar i.

Kände på fläkthjulet och tycker att det går trögt. Kanske är ett lager som börjar ge upp.

M midge skrev:
Kände på fläkthjulet och tycker att det går trögt. Kanske är ett lager som börjar ge upp.
Troligen lagret till pumphjulet som började ge upp. Gick trögt när jag skruvade isär och vred förhand.

Tack för alla förslag. Ny pump installerad. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.