Vatten & Avlopp
Jonatan79: [citat] Om brunnen är i plast är det mest troligt helt ok. Köpte du?
nezze: [citat] Man ser dock på bilderna innifrån röret att det är dubbla skarvar så muffen är påträdd på ett rör. Men jag visste inte att det fanns limmuffar. Så limmad dubbelmuff är nog vad det är. [citat]
hahalj: [citat] Tack, låter som en bra lösning. [citat] Ja, denna kanske också kan funka.
Ahlsells-listpriser: 2 vuxna, 2 barn. 3 Kvbm tank. 100 nätter i snitt per år. Massa kompisar och barn över på besök nör vi är här. 2,3 tömningar per år. (Jag och grabben kissar dock ute) Din tank eller din toa låcker garanterat. :-)
Krilleman: Värmekabel brukar man ju mata i slangen med en Y-koppling eller T-rör. Har du din värmekabel på utsidan av slangen eller missar jag något här?! :thinking:
Krilleman: Det är absolut inte pinsamt att ringa och dubbelkolla lite mått med en röris (eller hantverkare över lag). Det är ju på det sättet det blir rätt på första försöket. Skulle någon ringa mig och fråga mått för något förberedande arbete skulle jag bara bli glad.
imported_Benno: [citat] Det viktigaste är ju där ett läckage kan orsaka följdskador.
astolf: Fördelen med rör i rör är att du enkelt kan tina en ispropp genom att sätta en kupévärmare i ena änden och suga med en dammsugare i andra änden. Isproppen tinar på ett par minuter! Annars låter väl din plan vettig! Jag själv har en värmekabel i inkommande vatten men den ligger i slangen (som ju är betydligt grövre). Det är väl bara att prova, det värsta som kan hända är att
Rickard.: Du sätter bara en lämplig övergång till blandaren t ex VA kopplingsset till 15mm-XX VA kulventil. Kolla bara vilken sorts anslutning blandaren har så du väljer rätt ventil direkt. 16mm pex kan du klammra med 15mm faluklammer. Tips är att kolla säker vatten hur dom tycker man ska göra tvättställsskåp.
mogge_73: Du har mangan i ditt vatten, järn och mangan förbrukar det bundna syret i vattnet och oxiderar. manganet fäller ut i oxidform och fastnar i rören, detta släpper sedan vid vatten uttag. Ta bort strålsilen och stoppa in lillfingret i kranen, fingret blir svart av en tjäraktig massa. Mangandioxid. Börja med en ackrediterad analys via SGS eller Eurofins, du behöver troligen ett
glingt: Jordfelsbrytaren började slå av när min Cinderella Classic kört förbränningen ett tag, typiskt efter 2-3 minuter. Bytte värmeslingan enligt frihopper:s länk ovan. Funkar nu bättre än nånsin. Men om någon annan ger sig på samma manöver: Det var för mig helt omöjligt att trä igenom värmeslingans kontakter genom godset. Jag gav upp efter många försök och fick till slut borra upp
hempularen: Avluftning brukar vara 110 mm där det går i kallt utrymme. Men det är för att ha marginal när kondens fryser i röret. Om du har 45mm så är det troligen inget problem, utom ev. när det är minusgrader.
Filip_t: [citat] Hej Jimmy. Det är löst nu. Och felet var precis det du säger, backventilen satt på fel sida av tryckventilen. De fick komma och ändra det, nu funkar det
Bart: Jag satte naket, eller öppet kanske är rätt ord. Mycket enklare att få plats, göra ändringar och tillägg i efterhand mm. Om det estetiska inte spelar roll, gör det enkelt.
spaxx: Det underlättar ju för andra om man är saklig i sina frågeställningar.
Stegalos: Hej! I mitt område är snart kommunalt VA draget från kommunens sida. Man kan börja gräva om så, dock inget fullt klar, inkopplingen sker väl kanske sensommar/höst hur som. Dock märkt en del avvaktar o en del verkar diskutera med entreprenörer lixom jag haft någon som kikat på det oxå som verkade ivrig sätta igång. Personligen fattar jag inte dock mycket av processen. Mitt nuvarande
useless: Men, som svar på frågan så är det bara att flytta på tanken och dra ett nytt rör (och eventuellt ny längre elkabel till tryckströmbrytaren). Borde inte ta särskilt lång tid.
Ingesp: [citat] [citat] [citat] Det enda jag har kvar att prova är att lossa bulten och öppna ballofixen som sitter på toppen......men inte vågat göra det ännu. Får testa
13th Marine: Efter en 2h brottningsmatch igår är den bytt. Lyckades rotera den 90grader för att inse att jag inte kommer åt att rotera mer utan får lossa allt. Lossar allt och byter ventilen, lyckas inte få den riktigt i rätt position utan tänker att det går jag göra på plats för att undvika skada på "korset". [bild] Nope! Får inte tillräckligt med hävarm så det blir att demontera igen,
spaxx: [citat] Tack, i pannrummet, ska skyddsrören skäras vid golvet eller brukar de sluta strax under fördelaren?
Lassiter: [citat] Grundregel är att debitera det tid det tar allt som allt, dumt att jobba gratis. Sen rimligt påslag på material. Det ser även bättre ut på fakturan.
LoweW: Hallo, jag har två frågor som jag och mina ordinarie problemlösare inte lyckas klura ut! I början av detta året började vi använda vår borrade brunn som borrades i slutet av sommaren förra året. Har en enfas pump och en 60l hydropress med att vattentryck som pendlar mellan 3,6-4,2 bar ungefär. Efter hydropressen sitter det två stycken Buelco Stora björn filterhållare med ett
JohanLun: Min sense app är jätteseg. Fler som upplever problem? Det tycks som enheten lyser blått / har wifi. Det verkar vara appens koppling till molnet som strular. Jag antar att datat finns på grohes server?
janwide: Jag vet inte mycket om HA, men det borde gå. Leakomatic har två ingångar där man kan växla mellan olika inställningar med brytande relän. Jag använder Tellstick och 2 st Nexa AN-179. Ena ingången styrs av en läckagevarnare under diskmaskinen. Den stänger av vattnet vid läckage. Den andra ingången växlar mellan hemma och bortaläge och styrs av rörelsesensorer. (När de triggas
Krilleman: [citat] Enkel lösning på det problemet är ju bara att gänga bort befintlig och köpa två nya istället för en. (y)