Hej jag har en fråga ange bevattning boende nära sjö, har mätt ner till sjön ca 60-70 meter, men det är höjdskillnad fr sjön till huset på 10 meter minst kanske någon meter till, vad behövs till det pump o tank helst en fas, behöver ej vara super tryck enbart för vattning, är möjligt att ha pumpen vid sjön, trevlig helg
 
En pump som klarar minst 3,5 bar, då 1 bar för höjden och 2,5 för att spruta med. I övrigt så kolla hur många liter den kan ge.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En pump som klarar minst 3,5 bar, då 1 bar för höjden och 2,5 för att spruta med. I övrigt så kolla hur många liter den kan ge.
Hej o tack för svar, rinkaby har en pumpautomat 4,5 kg max tryck ca 60 l i minuten, frågan är om det räcker
 
Lite tunn på trycksidan, gärna omkring 3,5 bar för att få till ett bra flöde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Hej o tack för svar, rinkaby har en pumpautomat 4,5 kg max tryck ca 60 l i minuten, frågan är om det räcker
gtga

*
En landuppställd pump behöver alltid stå med vatten för att kunna starta. Det kräver backventil på sugsidan, lämpligen vid inloppet som bottenventil.
En pumpautomat stannar vid visst tryck. För att den skall gå kontinuerligt förutsätter det att flödet är så stort att den inte uppnår stopptrycket men ändå är så stort att det är tillräckligt för spridarna.
*
 
J Jochi skrev:
gtga

*
En landuppställd pump behöver alltid stå med vatten för att kunna starta. Det kräver backventil på sugsidan, lämpligen vid inloppet som bottenventil.
En pumpautomat stannar vid visst tryck. För att den skall gå kontinuerligt förutsätter det att flödet är så stort att den inte uppnår stopptrycket men ändå är så stort att det är tillräckligt för spridarna.
*
Ja det det behövs backventil, är ju svårt att säga förstås om jetpumpen räcker till, provade med en enkel biltema sänkbar pump för att testa, räckte till bra tryck 15 m, grövre slang i början 25 ca, sen trädgårdslangar orkade inte upp alls i dem
 
J jonaserik skrev:
En sådan kan du klara dig med
[länk]
Ja det undrar jag om det räcker, 3 bar bara,
 
björnuf björnuf skrev:
Ja det undrar jag om det räcker, 3 bar bara,
*
Underlaget för pumpar för små aggregat är otillräcklig om det inte redovisas ett pumpdiagram med kurva som visar samband mellan flöde (horisontell axel, l/s) och tryck (vertikal axel, m vp eller annan sort). Trycket skall vara tillräckligt vid summa flöde man behöver. Finns inget pumpdiagram är det en chansning att köpa en sådan pump. Liknande gäller för fläktar.
*
 
  • Gilla
björnuf och 1 till
  • Laddar…
Fick svar om från rörmokare att det behövdes en väldigt kraftig pumpanläggning ca 20000 skulle det gå på, så det får nog vara
 
Köp en metabo p9000g, bottenventil, 40 eller 50mm pem-slang och kopplingar så klarar du dig långt under halva priset och det funkar garanterat.
 
Hur stort flöde vill du ha? Den siffran är ju avgörande för vilken pump du behöver.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur stort flöde vill du ha? Den siffran är ju avgörande för vilken pump du behöver.
Enbart för bevattning kunna driva en spridare,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.