Hej
Den lilla fyrkantsstången som man vrider på för att stänga av/på vattnet sitter väldigt djupt inne i min vattenutkastare så det är svårt att komma åt den med en vanlig nyckel. Går det att åtgärda och/eller byta packning "utifrån"?

En otydlig, närbild på ett gammalt rostigt rör mot en strukturerad, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenkran med kopplad slangadapter på en texturerad vit vägg.
Skapa konto

Är det ingen som vill dela med sig av några kloka tankar? Jag har googlat och försökt hitta teknisk beskrivning på vattenutkastaren men hittar inget. Vill inte börja skruva loss och demontera den innan jag vet att jag får ihop den igen.

Det ser ut som en väldigt gammal modell som förmodligen kräver måttanpassad nyckel. Tveksamt om den går att bygga om, föreslår att du byter den.

ricebridge ricebridge skrev:
Det ser ut som en väldigt gammal modell som förmodligen kräver måttanpassad nyckel. Tveksamt om den går att bygga om, föreslår att du byter den.
Det är ett sovrum på insidan med gipsade väggar. Om jag ska byta den så innebär det att jag måste öppna upp väggen invändigt för att komma åt? Det går inte att göra något endast från utsidan?

Jag har fler utkast av samma modell och där sitter "fyrkantsstaven" längre ut och de är enkla att manövrera med en vanlig nyckel.

balloo balloo skrev:
Ungefär så här ser en likande modell ut inuti.
[länk]
Tack, var sluter den tätt vid avstängning? Är det i bakkant (rött) eller i framkant (blått) ?

Teknisk illustration; detaljer markerade i rött och blått; varningssymbol; någon form av maskinkomponent.
Skapa konto

H Hantlangaren skrev:
Tack, var sluter den tätt vid avstängning? Är det i bakkant (rött) eller i framkant (blått) ?

[bild]
Rött.

Så jag borde kunna stänga av vattnet, skruva av yttersta 6-kantsdelen och sedan dra ut röret i mitten och inspktera det. Eventuellt försöka hitta nya reservdelar?

Ja. Det är länge sedan jag pillade isär en sådan utkastare men har inte för mig att det ska vara några överraskningar. Är nog en gammal standard ventilkägla som man drar loss och byter ut.

Bästa svaret

Utkastare av denna modell består av ett kopparrör genom väggen och en klämringskoppling av specialmodell på insidan av väggen, vid röd ring. Klämringskopplingen är speciell så tillvida att den i botten på sin större anslutning har ett ventilsäte som en ventilkägla i ändan på manöverstången tätar emot. Ventilkäglan är som sagt oftast av samma typ som i äldre vattenkranar och blandare av tvågreppstyp.

Om klämringskopplingen är dåligt dragen och utkastarens nyckel dras åt väldigt hårt så kan man skjuta klämringskopplingen på röret som går genom väggen. Det blir då som för dig, att tre- eller fyrkanten för nyckeln åker för långt in.

Det är stor risk att du har en koppling som är på väg att glida isär inne i väggen.

Är det så, så är det inget att göra åt utifrån, utan du behöver öppna väggen för att komma åt kopplingen, lossa den, sätta den på rätt plats igen och dra åt.

• Gilla
Hantlangaren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.