Hej, Nyköpt hus från 64, byggt som en sommarstuga. Eget vatten och avlopp.
Allt har fungerat bra tills helt plötsligt suger toaletten åt sig vatten så att nivån är mycket låg i toalettstolen.

Går ner och kollar i krypgrunden, hittar då läckage i rören, precis innan dem går ut genom grunden och vad jag gissar är avfallstanken.

När jag tar bort de trasiga rören för att byta dem så lyser jag in i röret som går ut igenom grunden till tanken, och det är helt fullt med vatten.

För det första vet jag inte vilken slags tank jag har. Kommunen har schabblat med papperna som säger att jag är ny ägare, så de kan inte ge ut uppgifter fören jag är registrerad som ägare. Suck.

Jag har däremot fått veta att det blev slamtömt för två månader sedan, och vi har bott här två veckor, så förstår inte att det redan skulle vara fullt. Ingen bodde är innan på ett bra tag.

Fick tag på någon rörmokare som bara kunde gissa att tanken var trasig och regnvatten kommit in och fyllt upp.

Jag har två rör som går ut genom grunden, en för toa och en för resten av huset, kök,dusch osv.

När jag spolar vatten i köket så bubblar det i toaletten.

Ska jag beställa nödtömning av tanken, eller ska jag slita upp altanen som är byggd ovan på tanken och gräva fram den för att inspektera?

Stort tack för hjälp!
 
  • Rörledning med vattenläcka, korrosion, närbild inne i byggnad, rörmokeriunderhåll krävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Halvtall skrev:
Hej, Nyköpt hus från 64, byggt som en sommarstuga. Eget vatten och avlopp.
Allt har fungerat bra tills helt plötsligt suger toaletten åt sig vatten så att nivån är mycket låg i toalettstolen.

Går ner och kollar i krypgrunden, hittar då läckage i rören, precis innan dem går ut genom grunden och vad jag gissar är avfallstanken.

När jag tar bort de trasiga rören för att byta dem så lyser jag in i röret som går ut igenom grunden till tanken, och det är helt fullt med vatten.

För det första vet jag inte vilken slags tank jag har. Kommunen har schabblat med papperna som säger att jag är ny ägare, så de kan inte ge ut uppgifter fören jag är registrerad som ägare. Suck.

Jag har däremot fått veta att det blev slamtömt för två månader sedan, och vi har bott här två veckor, så förstår inte att det redan skulle vara fullt. Ingen bodde är innan på ett bra tag.

Fick tag på någon rörmokare som bara kunde gissa att tanken var trasig och regnvatten kommit in och fyllt upp.

Jag har två rör som går ut genom grunden, en för toa och en för resten av huset, kök,dusch osv.

När jag spolar vatten i köket så bubblar det i toaletten.

Ska jag beställa nödtömning av tanken, eller ska jag slita upp altanen som är byggd ovan på tanken och gräva fram den för att inspektera?

Stort tack för hjälp!
 
  • Schematisk ritning på rutat papper, visar en plan för kablar och utrustning. Det ser ut som en teknisk skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Är det en sluten tank kan det nog mycket väl behövs tömmas vartannat månad. Kanske tillochmed varje månad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Hej! Är det en sluten tank kan det nog mycket väl behövs tömmas vartannat månad. Kanske tillochmed varje månad.
Låter ofta, förr så har de kommit tre ggr per år. Men tack ska ha det i åtanke!
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…

Bästa svaret

Bodde dom permanent innan? Dom kanske var väldigt snåla med vattnet? Min farfar hade sluten tank i sitt hus och där var det inte absolut inte tillåtet att spola om inte nr2 var gjord:crysmile:

Däremot brukar väll ofta kök och dusch ligga i någon gråvatten infiltration ( om man har sluten tank till toa) eller stenkista men det är ju inte säkert utan ni kanske har allt till sluten tank?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
X
Vore märkligt om allt var i sluten tank med tanke på de separat rördragningarna? Däremot inte helt osannolikt att tanken fylls på den tiden du nämner, vi vet ju inte ens hur stor den är
 
  • Gilla
Halvtall
  • Laddar…
Har du kollat i tanken om den är full?
 
  • Gilla
Halvtall
  • Laddar…
K
Kan det vara så att det är generalstopp längre fram.
Är det långt till tanken så kan kanske du testa med rensband.
 
  • Gilla
Halvtall
  • Laddar…
Provade att köra in en slang och det tog inte stopp vad jag kunde känna. Nu hittade vi ett rör med lock på under altanen. Man ser rätt ner i tanken och den är full.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kolla så att inte en toalett står och småläcker*.
Det kan fylla en tank på nolltid.

* Stäng t.ex. av vattenanslutningen till den på kvällen och se att det fortsatt finns vatten i cisternen på morgonen efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Kolla så att inte en toalett står och småläcker*.
Det kan fylla en tank på nolltid.

* Stäng t.ex. av vattenanslutningen till den på kvällen och se att det fortsatt finns vatten i den på morgonen efter.
Tack! Om det visar sig att det är en sluten tank till toan så blir det lägga om alla sina storstadsvanor.
 
Hur kan jag ta reda på om det är sluten tank till det andra vattnet ? (Kök, tvättmaskin och handfat)

Tycker det är märkligt att toaletten "kippar" efter luft när jag sköljer ner diskvatten i köket..
 
K krenr09 skrev:
Bodde dom permanent innan? Dom kanske var väldigt snåla med vattnet? Min farfar hade sluten tank i sitt hus och där var det inte absolut inte tillåtet att spola om inte nr2 var gjord:crysmile:

Däremot brukar väll ofta kök och dusch ligga i någon gråvatten infiltration ( om man har sluten tank till toa) eller stenkista men det är ju inte säkert utan ni kanske har allt till sluten tank?
Huset har varit uthyrt till en tvåbarnsfamilj och enligt säljaren så har det räckt med tömning tre ggr per år.
 
För att av uppdatera och avsluta tråden så har vi pratat med kommunen som tyvärr inte har papper på anläggningen men säger att avfalls tanken för svartvatten (en sluten tank) är på 2 kubik. Och till grå vattnet så är det en slamtank på 1 kubik, men att bara slammet fastnar där.

Det har ju varit väldigt blött ute så det finns en risk att det läcker in vatten utfrån in i den slutna tanken om ett läckage finns, vilket skulle förklara varför den fyllts upp så snabbt.

Nu har vi beställt akuttömning och den gjordes imorse. Enligt honom var tanken överfull.

Återkommer om det visar sig vara läckage i tanken.
Annars blir det bara att tänka på att inte spola toaletten i onödan.
 
Om en toalett spolar 6 liter/gång och man går 5ggr per dag och person så blir det ju uppemot 900liter/person per månad och en gammal toalett kan spola ännu mer/spolning. Så 2m3 är inte någon stor tank.
 
  • Gilla
Halvtall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.