Hej, Nyköpt hus från 64, byggt som en sommarstuga. Eget vatten och avlopp.
Allt har fungerat bra tills helt plötsligt suger toaletten åt sig vatten så att nivån är mycket låg i toalettstolen.
Går ner och kollar i krypgrunden, hittar då läckage i rören, precis innan dem går ut genom grunden och vad jag gissar är avfallstanken.
När jag tar bort de trasiga rören för att byta dem så lyser jag in i röret som går ut igenom grunden till tanken, och det är helt fullt med vatten.
För det första vet jag inte vilken slags tank jag har. Kommunen har schabblat med papperna som säger att jag är ny ägare, så de kan inte ge ut uppgifter fören jag är registrerad som ägare. Suck.
Jag har däremot fått veta att det blev slamtömt för två månader sedan, och vi har bott här två veckor, så förstår inte att det redan skulle vara fullt. Ingen bodde är innan på ett bra tag.
Fick tag på någon rörmokare som bara kunde gissa att tanken var trasig och regnvatten kommit in och fyllt upp.
Jag har två rör som går ut genom grunden, en för toa och en för resten av huset, kök,dusch osv.
När jag spolar vatten i köket så bubblar det i toaletten.
Ska jag beställa nödtömning av tanken, eller ska jag slita upp altanen som är byggd ovan på tanken och gräva fram den för att inspektera?
Stort tack för hjälp!
Allt har fungerat bra tills helt plötsligt suger toaletten åt sig vatten så att nivån är mycket låg i toalettstolen.
Går ner och kollar i krypgrunden, hittar då läckage i rören, precis innan dem går ut genom grunden och vad jag gissar är avfallstanken.
När jag tar bort de trasiga rören för att byta dem så lyser jag in i röret som går ut igenom grunden till tanken, och det är helt fullt med vatten.
För det första vet jag inte vilken slags tank jag har. Kommunen har schabblat med papperna som säger att jag är ny ägare, så de kan inte ge ut uppgifter fören jag är registrerad som ägare. Suck.
Jag har däremot fått veta att det blev slamtömt för två månader sedan, och vi har bott här två veckor, så förstår inte att det redan skulle vara fullt. Ingen bodde är innan på ett bra tag.
Fick tag på någon rörmokare som bara kunde gissa att tanken var trasig och regnvatten kommit in och fyllt upp.
Jag har två rör som går ut genom grunden, en för toa och en för resten av huset, kök,dusch osv.
När jag spolar vatten i köket så bubblar det i toaletten.
Ska jag beställa nödtömning av tanken, eller ska jag slita upp altanen som är byggd ovan på tanken och gräva fram den för att inspektera?
Stort tack för hjälp!
H Halvtall skrev:Hej, Nyköpt hus från 64, byggt som en sommarstuga. Eget vatten och avlopp.
Allt har fungerat bra tills helt plötsligt suger toaletten åt sig vatten så att nivån är mycket låg i toalettstolen.
Går ner och kollar i krypgrunden, hittar då läckage i rören, precis innan dem går ut genom grunden och vad jag gissar är avfallstanken.
När jag tar bort de trasiga rören för att byta dem så lyser jag in i röret som går ut igenom grunden till tanken, och det är helt fullt med vatten.
För det första vet jag inte vilken slags tank jag har. Kommunen har schabblat med papperna som säger att jag är ny ägare, så de kan inte ge ut uppgifter fören jag är registrerad som ägare. Suck.
Jag har däremot fått veta att det blev slamtömt för två månader sedan, och vi har bott här två veckor, så förstår inte att det redan skulle vara fullt. Ingen bodde är innan på ett bra tag.
Fick tag på någon rörmokare som bara kunde gissa att tanken var trasig och regnvatten kommit in och fyllt upp.
Jag har två rör som går ut genom grunden, en för toa och en för resten av huset, kök,dusch osv.
När jag spolar vatten i köket så bubblar det i toaletten.
Ska jag beställa nödtömning av tanken, eller ska jag slita upp altanen som är byggd ovan på tanken och gräva fram den för att inspektera?
Stort tack för hjälp!
Bästa svaret
Bodde dom permanent innan? Dom kanske var väldigt snåla med vattnet? Min farfar hade sluten tank i sitt hus och där var det inte absolut inte tillåtet att spola om inte nr2 var gjord
Däremot brukar väll ofta kök och dusch ligga i någon gråvatten infiltration ( om man har sluten tank till toa) eller stenkista men det är ju inte säkert utan ni kanske har allt till sluten tank?
Däremot brukar väll ofta kök och dusch ligga i någon gråvatten infiltration ( om man har sluten tank till toa) eller stenkista men det är ju inte säkert utan ni kanske har allt till sluten tank?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Kolla så att inte en toalett står och småläcker*.
Det kan fylla en tank på nolltid.
* Stäng t.ex. av vattenanslutningen till den på kvällen och se att det fortsatt finns vatten i cisternen på morgonen efter.
Det kan fylla en tank på nolltid.
* Stäng t.ex. av vattenanslutningen till den på kvällen och se att det fortsatt finns vatten i cisternen på morgonen efter.
Redigerat:
Tack! Om det visar sig att det är en sluten tank till toan så blir det lägga om alla sina storstadsvanor.Anders243 skrev:
Huset har varit uthyrt till en tvåbarnsfamilj och enligt säljaren så har det räckt med tömning tre ggr per år.K krenr09 skrev:Bodde dom permanent innan? Dom kanske var väldigt snåla med vattnet? Min farfar hade sluten tank i sitt hus och där var det inte absolut inte tillåtet att spola om inte nr2 var gjord
Däremot brukar väll ofta kök och dusch ligga i någon gråvatten infiltration ( om man har sluten tank till toa) eller stenkista men det är ju inte säkert utan ni kanske har allt till sluten tank?
För att av uppdatera och avsluta tråden så har vi pratat med kommunen som tyvärr inte har papper på anläggningen men säger att avfalls tanken för svartvatten (en sluten tank) är på 2 kubik. Och till grå vattnet så är det en slamtank på 1 kubik, men att bara slammet fastnar där.
Det har ju varit väldigt blött ute så det finns en risk att det läcker in vatten utfrån in i den slutna tanken om ett läckage finns, vilket skulle förklara varför den fyllts upp så snabbt.
Nu har vi beställt akuttömning och den gjordes imorse. Enligt honom var tanken överfull.
Återkommer om det visar sig vara läckage i tanken.
Annars blir det bara att tänka på att inte spola toaletten i onödan.
Det har ju varit väldigt blött ute så det finns en risk att det läcker in vatten utfrån in i den slutna tanken om ett läckage finns, vilket skulle förklara varför den fyllts upp så snabbt.
Nu har vi beställt akuttömning och den gjordes imorse. Enligt honom var tanken överfull.
Återkommer om det visar sig vara läckage i tanken.
Annars blir det bara att tänka på att inte spola toaletten i onödan.

