Vi har en gammal golvbrunn i pannrummet som endast används till att ett evakueringsrör från pannan/vvb/expansionskärlet går dit. Jag skulle vilja täcka golvbrunnen med ett lock som är tätat och med en tät ingång till brunnen för röret.
Anledningen är att jag tror att det kommer upp markradon via brunnen.
Kommer det att funka med evakueringsröret eller krävs det tilluft till brunnen?

Kan radon komma ut genom golvbrunnet?.
Golvbrunnet går ju ner till avloppet.
Vad jag vet så kommer radon (markradon) in genom springor, otätheter kanske mellan golvbrunnet och golvet i ditt fall. Så frågan är om det hjälper att täta golvbrunnen.
Å andra sidan brukar avloppsstammen ha någon avluftning så det borde inte vara något problem att täta golvbrunnen tycker jag. Det är bara att prova. Meddela gärna hur du gör och dokumentera med bilder om du kan. Lycka till!

Intressant!

Själv också är på tanke det och funderade....

Plötsligt hittade här.

Hur gick det som han har eller inte provat att täcka golvbrunnen?

Kan radongas smyger igenom in cementrör invändigt och sedan letar gas ut till ex. golvbrunn och de i kök/ badrum osv..

Trots flesta vattenlås finns med vatten fylld i, så kan inte gas kommer ut genom vatten fast möjlig kan det då luftbubblor, inte sant eller hur?

Varför bör jag fundera över 5 gamla gjutjärn spygatt och Höganäs cementrör under huset har vi våra i källaren med övergräns radon värde, fast de är alltid finns vatten i de vattenlåser 😳

Om jag ska täcka alla golvbrunnar så kanske påverkar minskar värde hmm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.