1 956 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Rensa spygatt utomhus
Jag har en utvändig källartrappa och strax utanför källardörren finns ett avlopp som jag antar är någon form av spygatt. Det har tyvärr varit försummat av mej och häromdagen märkte jag att det blev som en bassäng utanför källardörren. Vattnet tryckte sej igenom källardörren och in i källaren
Jag har rensat själva silen och städat runtomkring och försökt spola med högtryck genom silen, men det verkar vara nästan totalstopp
Silen ser ut att vara fastgjuten i golvet. Antar att det finns inget annat än att gå loss med vinkelslipen för att komma åt och rensa? Är lite småakut då det kommer bli bassäng vid nästa hällregn igen 😬
Jag har rensat själva silen och städat runtomkring och försökt spola med högtryck genom silen, men det verkar vara nästan totalstopp
Silen ser ut att vara fastgjuten i golvet. Antar att det finns inget annat än att gå loss med vinkelslipen för att komma åt och rensa? Är lite småakut då det kommer bli bassäng vid nästa hällregn igen 😬
Finns ingen golvbrunn i källaren där spygatten leds till? Hitta du en kan du spola baklängesG Galten skrev:Jag har en utvändig källartrappa och strax utanför källardörren finns ett avlopp som jag antar är någon form av spygatt. Det har tyvärr varit försummat av mej och häromdagen märkte jag att det blev som en bassäng utanför källardörren. Vattnet tryckte sej igenom källardörren och in i källaren
Jag har ingen aning hur det är kopplat, huset är byggt 1936…
Men tänker att jag borde köpa en avloppsrensare till min högtryckstvätt och prova med det. Då räcker det att jag sågar upp ett litet hål för att få igenom slangen
Min högtryckstvätt är rätt gammal (Nilfisk C100) och jag har inte hittat någon passande rensarslang än på nätet (men fortsätter leta)
Men tänker att jag borde köpa en avloppsrensare till min högtryckstvätt och prova med det. Då räcker det att jag sågar upp ett litet hål för att få igenom slangen
Min högtryckstvätt är rätt gammal (Nilfisk C100) och jag har inte hittat någon passande rensarslang än på nätet (men fortsätter leta)
Har du andra golvbrunnar i källaren i närheten?G Galten skrev:Jag har ingen aning hur det är kopplat, huset är byggt 1936…
Spygatt brukar kopplas på en djupare brunn i källaren en så kallad sandfångare för att regnvattnet tar med sig grus och sand så brunnen är gjort djupare så att det går att rensa botten.
Historien fick en lite annorlunda vändning när jag lyckades bända bort silen och såg att spygattet var fyllt till bredden med….ren sand
Det visade sej att det fanns ett annat avlopp som också mynnade ut i denna golvbrunn, och det var golvbrunnen i garaget som ligger typ 10 meter bort. Och det har jag nyss putsat invändigt, så överbliven puts hade åkt med ner och fastnat i detta spygattet
Det är iaf rensat nu och allt fungerar! God fredag på er 😀
Det visade sej att det fanns ett annat avlopp som också mynnade ut i denna golvbrunn, och det var golvbrunnen i garaget som ligger typ 10 meter bort. Och det har jag nyss putsat invändigt, så överbliven puts hade åkt med ner och fastnat i detta spygattet
Det är iaf rensat nu och allt fungerar! God fredag på er 😀
Klicka här för att svara