Jag har börjat bli osams med vår Radonett.
Sista tiden har den börjat köra hela tiden tycker jag.
Avgasröret sprutar ut och den ”filtrerar” och låter hela tiden.
Stänger jag av den med vridströmbrytaren så går vår ejektorpump länge eller hela tiden.
Jag vågar inte ”köra” så länge för med Radonetten avstängd och pumpen igång så kommer det mkt vatten ur spillröret/tratten på den nu avstängda Radonetten.

Sen kopplade jag förbi vattnet vid radonetten, avstängd, och då slutar pumpen gå när trycket är ok.
Fick lite väl högt tyckte jag dock.

Kan en Radonett haka upp sig?
Varför så mkt vatten ur spillröret när radonetten är avstängd och pumpen går? Värmepump eller beredare i källare. Rör, elanslutningar, grön indikatorlampa lyser. Teknisk utrustning, underhållsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriutrustning, kablar, behållare med vätska, grå och svarta färger, otydlig bakgrund.
Skapa konto
VVS-installation, rör, klämmor, ventil, filterhus, avstängningsmekanism, under diskbänk.
Skapa konto
VVS-installation med tryckmätare, rör, ventil och elektrisk komponent på en betongvägg.
Skapa konto

Rör, ventiler och en filterenhet i en pannrumsmiljö. Varningslappar och tekniska detaljer synliga.
Skapa konto

• Rörledningar, ventiler och manometer i en installation, sannolikt för vatten eller uppvärmningssystem. Patina och ålder tecken synliga.
    Skapa konto
Tror du har för högt frånslagstryck på tryckströmbrytaren. Radonetten klarar inte bygga upp trycket så mycket och slår därför aldrig av. Max frånslagstryck är max 0,5 bar under maxtryck som din radonett klarar bygga upp (4-5 bar),vilket enligt manualen borde ge frånslagstryck på strax under 4 bar. Anledning till att det rinner ur överfyllnadsröret är ju att du inte kopplade förbi radonetten. Då fyller brunnspumpen radonetten istället för hydroforen.

Tack!
Det låter som en trolig orsak.
Jag får leta reda på en korrekt tryckströmbrytare och få den utbytt och hålla tummarna efter injustering.

Kan den gamla bara vara igensatt och lite knackande kan få igång eller är det byte som brukar gälla om man vill att det ska hålla?

• Instruktioner för tryckströmbrytarejustering på svenska; varning om att endast behörig elektriker ska öppna styrlådan.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Det hjälper inte att justera tryckströmbrytaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.