Byggahus.se
Hej rörkunniga, en gammal gjutjärnsbrunn är borttagen i tvättstugan (källare om det spelar roll)
Nu ska en ny purusbrunn dit, men hur ska jag skarva mig på detta rör?
Det är ett rör som är limmat på insidan, jag försökte få loss det men då sprack själva "kullen" eller "bilringen", så jag skulle behöva en lösning där jag antingen går inuti eller över röret, röret inuti är 70mm (med det limmade röret kvar) och 80mm på utsidan, precis bakom "kullen".
Purusen är 75mm ytterdiameter.

150mm hade varit fint om det gick att få till, då hamnar brunnen där den tidigare låg.


(går jag/vi/ni bet så får rörmokaren lösa denna, men hade varit kul att lägga de pengarna på barnen istället)

Mvh

Mätverktyg, skjutmått kontrollerar dimension på rörinstallation i sönderslagen betonggolv, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i betonggolv med montageanvisning för installation, skor syns i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en vit golvbrunn av märket Purus framför en blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plaströr genom brutet betong och sten, konstruktionsavfall, rördragning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad rörsektion genom betong, omgiven av jord och grus, skadad kant, potentiell infrastukturell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i betonggolv med synlig rörinstallation, arbetshandskar, verktyg och grus nära vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bila upp lite till, såga av röret ungefär där betongkanten är idag, det lär vara 75-rör, använd dubbelmuff (med gimmiringar) samt en bir rör med muff.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bila upp lite till, såga av röret ungefär där betongkanten är idag, det lär vara 75-rör, använd dubbelmuff (med gimmiringar) samt en bir rör med muff.
Bilade upp lite till, röret går nedåt, se bilder.
Innan det böjer neråt så är ytterdiametern 75-76mm på röret.
Kan det funka med det du föreslog?

Är det detta du menar?
https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/88095/1
&
https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/87254/1


Rör i betong med avfall i plastpåse blockerar öppningen. Utmaningar i avfallshantering synliggörs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trasigt betonggolv med synlig rörinstallation och grus, täckt delvis med en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit avloppsrör stubbe täckt med en svart plastpåse, omgiven av bruten sten och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du skär rent kanten och skrapar skiten på insidan av röret kanske en ersättningsmugg passar? En sån här:

[länk]
Var inte så bra specad, kika de nya bilderna jag la upp och se vad du tror :)
 
Ja, liknande delar som du länkar till, men se till att de är av bra kvalité samt får gjutas in.

Rör att få på en muff så måste det vara minst 70 mm lång raksträcka.

Det kan vara så att du behöver gräva dig nedåt tills du kommer förbi rörböjarna.

Det är fördel att byta ut så mycket som möjligt av "äggskals"rören (första generationens plaströr.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, liknande delar som du länkar till, men se till att de är av bra kvalité samt får gjutas in.

Rör att få på en muff så måste det vara minst 70 mm lång raksträcka.

Det kan vara så att du behöver gräva dig nedåt tills du kommer förbi rörböjarna.

Det är fördel att byta ut så mycket som möjligt av "äggskals"rören (första generationens plaströr.
Okej! jag får ändå hit rörmokaren till veckan för annat jobb, så då får han kika på detta också
 
Krilleman
Om du fortsätter att frilägga mer av avloppet i gruset, hur ser det ut då?

Rakt rör 75mm (utan muff) är det man vill åt. Det kommer även din röris att meddela när han kommer.

Rör synligt i brutet betonggolv, plastpåse och skräp blockerar; underhåll eller reparation eventuellt pågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kom fram fler muffar även långt under plattan, men så här gjorde rörmockaren

Rörinstallation i vägg, betong, PURUS-varumärke, renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.