Byggahus.se
Vsd ska jag köpa för att fixa en övergång från 50mm Pem-slang till 28mm kopparrör? Har svårt att hitta detta, mycket tacksam för hjälp.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
En av varje för att ihop det enklast möjliga:

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Behövs kulventil?
Perfekt, tackar tackar. Detta är till inkommande kollektorslang från borrhålet för bergvärme, glömde skriva det. Vet du om man brukar använda prk då också, eller finns det alternativ? Ska nog sätta kulventil på inkommande samt retur också
 
Krilleman
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du 50 PEM kanske du ska överväga 35 koppar.

40 PEM från borrhål brukar man köra vidare med 28mm cu.
Finns färdiga kopplingar för just detta till 40mm PEM.
[länk]

Kollektorslangarna brukar vara klenare i godset och då behövs röd stödhylsa.
Värmepumpen ska ha 28mm cu in men kanske ska köra 35mm då och stega ner till 28mm precis innan pumpen. Hittade Vatette PE som verkar användas till kollektorslang, är det något du har erfarenhet av? Hittar inte för 50mm Pem konstigt nog dock, men kanske finns
 
Krilleman
S Stig-Helmer skrev:
Värmepumpen ska ha 28mm cu in men kanske ska köra 35mm då och stega ner till 28mm precis innan pumpen. Hittade Vatette PE som verkar användas till kollektorslang, är det något du har erfarenhet av? Hittar inte för 50mm Pem konstigt nog dock, men kanske finns
Vatette PE har ett typgodkännande för tappkallvatten.
Spritblandningar är jag osäker på.

IMI PRK har rak 40/28 och vinkel 40/28 och vinkel 32/22 i "färdigt utförande".

https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/prk

Tabell som visar produktspecifikationer inklusive storlekar, anslutningsgänga, EAN och artikelnummer.

Tabell med tekniska specifikationer inklusive mått, artikelnummer och EAN-koder.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette PE har ett typgodkännande för tappkallvatten.
Spritblandningar är jag osäker på.

IMI PRK har rak 40/28 och vinkel 40/28 och vinkel 32/22 i "färdigt utförande".

[länk]

[bild]

[bild]
Okej, får in 50mm pem genom väggen... Men prk kanske är vettigast då med det du skrev först
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette PE har ett typgodkännande för tappkallvatten.
Spritblandningar är jag osäker på.

IMI PRK har rak 40/28 och vinkel 40/28 och vinkel 32/22 i "färdigt utförande".

[länk]

[bild]

[bild]
Känns ändå lite säkrare att inte använda prk för detta tänker jag... Hittade vatette PE och 50mm:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-vatette-1136-pe-rak-utvandig/p-821376-821387

Hur gör jag bäst övergången från rak dy50 ner till 28mm? Ser även att det finns både plast och metallhylsa till dessa, är det för olika tjocklek på slang kanske? Tack igen
 
Krilleman
Stort tack! Vet inte, dröjer ett par veckor tills borrning och det står inte specat på offerten tyvärr. Finns det många olika godstjocklekar på slang och därmed hylsor att välja mellan? För det påverkar "bara" val av stödhylsa antar jag?
 
Nu spammar jag min egen tråd här, men det visade sig att Vatettes hylsa är för SDR11 50mm (dvs. godstjocklek 4,6mm) och dom har ingen hylsa för SDR17 50mm PEM (godstjocklek 3,0mm) som jag ju behöver. Det verkar helt kört att hitta faktiskt, hittar bara plasthylsor och PRK-kopplingar och jag vill ju ha en "riktig" koppling med metallhylsa... Någon som har en idé?
 
Beulco har en hylsa i metall, men jag vet inte var du köper den 🤔
0177000501
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beulco har en hylsa i metall, men jag vet inte var du köper den 🤔
0177000501
Tack, såg detta också och fick precis svar från Beulco att denna har utgått. Hittar jag ingen hylsa så har jag väl några val:
1. Låta en mekanisk verkstad svarva en större kopia på Vatettes eller Beulcos hylsa och använda deras koppling
2. Göra övergång med plastsvetsade muffar till 40mm PEM på insida källarvägg (fult/tveksamt ur försäkrings/brandsynpunkt?) eller gräva upp lite i trädgården och göra samma övergång där och dra om in till huset.

Lutar åt alt. 1, om ingen annan har någon bättre idé? :)
 
Om jag ska använda vinkelkopplingen för 50mm PEM i ena ändan och gå över till 35mm koppar i andra ändan, passar detta ihop?



Vinkelkoppling för rörinstallation, 50mm, mässing, med tekniska specifikationer och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på mässingsfärgad Vatette rörkoppling, förminskning 54x35mm, med text och artikelnummer, på vit bakgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.