9 379 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
Dålig infiltrationsbädd - dolt fel?
Kolla i alla som @jonaserik beskrev..T Tomazzzz skrev:
Har du slam I den sista så fungerar inte brunnen som den ska…
När vår gemensamma infiltration överfylldes så berodde det på att ett rörlock till en framtida tomt hade ramlat av och agerade dräneringsrör för den tomten. Iom att infiltrationen var full så var den ju full. Det fanns ingenting att göra åt detta annat än att beställa ett reningsverk. Vi låter dock infiltrationen ligga kvar och utgående vatten efter reningsverket rinner genom den. Det vattnet är dock så rent så att det går att dricka som det är (skulle dock aldrig komma på tanken ändå).
Jo det är lerigt här och blött som fan på våren, men brunnen har blivit full mellan Juli och nu. Iofs var det ju också den blötaste sommaren i mannaminne..K k-holm skrev:
Full efter blöt sommar `??? Är det läck på rören i marken då, hur är det, vet du det. Droppar eller rinner det i röret in när det regnar, inte bra om så är. Läcker in i någon skarv på ett rör, då blir det överkurs på tillrinningen och slamflykt blir.T Tomazzzz skrev:
Jag svarade bara på inlägget som K-holm skrev. Jag tror inte det har läckt in. Vi tömde brunnen i Juni. Idag tömdes brunnen enligt ordinarie schema och då var den nästan full, efter 7 mån. K-holm frågade om vi har lerig och blöt mark, svarade att det har vi. Alltid blött på våren, och väldigt regnig sommar, gräsmattan var mättad till och från. Svarade inte att jag tror att det beror på det. Det har jag ingen aning om.J jonaserik skrev:Full efter blöt sommar `??? Är det läck på rören i marken då, hur är det, vet du det. Droppar eller rinner det i röret in när det regnar, inte bra om så är. Läcker in i någon skarv på ett rör, då blir det överkurs på tillrinningen och slamflykt
J jonaserik skrev:
Ta dit någon duktig grävmaskinist/markentreprenör dom som mäter vattengång i dom olika brunnarna.
Det låter som det blir slamflykt som tätar fördelningsrör i filterbädden.
Det går kanske att använda befintlig brunn till första kammare och sätta en ny brunn med två kammare efter, så blir det billigare.
Grävs spridarledningarna upp försiktigt räcker det kanske att rensa rör och spridarlagret.
Kolla så att vattnet har fri lejd efter bädden också, inte ovanligt att vattnet står högt i diken och rör.
Det låter som det blir slamflykt som tätar fördelningsrör i filterbädden.
Det går kanske att använda befintlig brunn till första kammare och sätta en ny brunn med två kammare efter, så blir det billigare.
Grävs spridarledningarna upp försiktigt räcker det kanske att rensa rör och spridarlagret.
Kolla så att vattnet har fri lejd efter bädden också, inte ovanligt att vattnet står högt i diken och rör.
Klicka här för att svara