Rejäl skrev:
Men då har du sannolikt en fördelningsbrunn..
Hur ser det ut i den?
Minns inte exakt, får försöka fota. Ska jag fota i alla tre för att veta?
 
P
T Tomazzzz skrev:
Minns inte exakt, får försöka fota. Ska jag fota i alla tre för att veta?
Kolla i alla som @jonaserik beskrev..
Har du slam I den sista så fungerar inte brunnen som den ska…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Tomazzzz skrev:
Skit och helvete och fan och hans moster😅
Sånt och lössnus kan säkert sätta igen en infiltrationsbädd om man har otur.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sånt och lössnus kan säkert sätta igen en infiltrationsbädd om man har otur.
Tanken är rätt. Har dock inte spolat ner vare sig snus eller nåns moster.
 
Hej
Har du kollat grundvattennivå, på våren/hösten kan det bli bra högt om det är dåliga markförhållande typ lerjord, dålig dränering, vatten rinner in bakvägen in i infiltrationen och brunnen
 
När vår gemensamma infiltration överfylldes så berodde det på att ett rörlock till en framtida tomt hade ramlat av och agerade dräneringsrör för den tomten. Iom att infiltrationen var full så var den ju full. Det fanns ingenting att göra åt detta annat än att beställa ett reningsverk. Vi låter dock infiltrationen ligga kvar och utgående vatten efter reningsverket rinner genom den. Det vattnet är dock så rent så att det går att dricka som det är (skulle dock aldrig komma på tanken ändå).
 
K k-holm skrev:
Hej
Har du kollat grundvattennivå, på våren/hösten kan det bli bra högt om det är dåliga markförhållande typ lerjord, dålig dränering, vatten rinner in bakvägen in i infiltrationen och brunnen
Jo det är lerigt här och blött som fan på våren, men brunnen har blivit full mellan Juli och nu. Iofs var det ju också den blötaste sommaren i mannaminne..
 
T Tomazzzz skrev:
Jo det är lerigt här och blött som fan på våren, men brunnen har blivit full mellan Juli och nu. Iofs var det ju också den blötaste sommaren i mannaminne..
Full efter blöt sommar `??? Är det läck på rören i marken då, hur är det, vet du det. Droppar eller rinner det i röret in när det regnar, inte bra om så är. Läcker in i någon skarv på ett rör, då blir det överkurs på tillrinningen och slamflykt blir.
 
Jag hade en toalett som inte användes så ofta och som hade hängt sig. Den tömde vattenbrunnen och fyllde avloppsbrunnen på en vecka. Nu var det en gammal avloppsbrunn med ett bräddavlopp mot en åker som fick lite extra näring.
 
J jonaserik skrev:
Full efter blöt sommar `??? Är det läck på rören i marken då, hur är det, vet du det. Droppar eller rinner det i röret in när det regnar, inte bra om så är. Läcker in i någon skarv på ett rör, då blir det överkurs på tillrinningen och slamflykt
J jonaserik skrev:
Full efter blöt sommar `??? Är det läck på rören i marken då, hur är det, vet du det. Droppar eller rinner det i röret in när det regnar, inte bra om så är. Läcker in i någon skarv på ett rör, då blir det överkurs på tillrinningen och slamflykt blir.
Jag svarade bara på inlägget som K-holm skrev. Jag tror inte det har läckt in. Vi tömde brunnen i Juni. Idag tömdes brunnen enligt ordinarie schema och då var den nästan full, efter 7 mån. K-holm frågade om vi har lerig och blöt mark, svarade att det har vi. Alltid blött på våren, och väldigt regnig sommar, gräsmattan var mättad till och från. Svarade inte att jag tror att det beror på det. Det har jag ingen aning om.
 
Ta dit någon duktig grävmaskinist/markentreprenör dom som mäter vattengång i dom olika brunnarna.
Det låter som det blir slamflykt som tätar fördelningsrör i filterbädden.
Det går kanske att använda befintlig brunn till första kammare och sätta en ny brunn med två kammare efter, så blir det billigare.
Grävs spridarledningarna upp försiktigt räcker det kanske att rensa rör och spridarlagret.
Kolla så att vattnet har fri lejd efter bädden också, inte ovanligt att vattnet står högt i diken och rör.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.