1 260 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Varför blir det vatten i diskmaskinen?
Avloppsfråga som jag hoppas få svar på. Stopp i diskhon. Upptäckte vatten (smutsigt) i diskmaskinen, den har inte larmat om att ngt skulle vara fel. När jag spolar vatten i diskhon stiger smutsvattennivån i diskmaskinen. Har tagit loss och gjort rent vattenlåset under diskhon. Har kopplat bort diskmaskinens avloppsslang från avloppet och gjort rent den (så långt jag nådde med en grillpinne, har inte kopplat loss den från själva diskmaskinen). När jag spolar vatten i diskhon UTAN avloppslangen monterad rinner det undan som det ska. Men när jag monterar tillbaka avloppslangen och spolar vatten i diskhon blir det "stopp" igen och det kommer upp vatten i diskmaskinens utlopp. Vad göra?
Rensa avloppet längre ner, så långt det bara går.
Mina barns kusin råkade ut för något liknande i sin nya lägenhet i somras. De var förlagda under bänkskåpen men ovanpå golvet och nästan utan fall, eftersom någon hade byggt om köket och flyttat diskhon. Vi tog loss alla fyra meter plaströr och såg att de var var helt fulla med klägg; vattnet rann genom ett hål med en blyertspennas diameter.
Vatten rinner ju minsta motståndets väg. Finns där t ex ett annat större rör så kommer det ju att rinna där.
Efter att rören rensats och satts tillbaka med lite mer fall fungerar nu allt som det ska.
Mina barns kusin råkade ut för något liknande i sin nya lägenhet i somras. De var förlagda under bänkskåpen men ovanpå golvet och nästan utan fall, eftersom någon hade byggt om köket och flyttat diskhon. Vi tog loss alla fyra meter plaströr och såg att de var var helt fulla med klägg; vattnet rann genom ett hål med en blyertspennas diameter.
Vatten rinner ju minsta motståndets väg. Finns där t ex ett annat större rör så kommer det ju att rinna där.
Efter att rören rensats och satts tillbaka med lite mer fall fungerar nu allt som det ska.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är viktigt att diskmaskinens avloppsslang går upp i en böj som går så nära bänkskivans underkant som möjligt. Detta för att undvika att avloppsvattnet från diskhon rinner baklänges in i diskmaskinen.
Klicka här för att svara