811 läst ·
4 svar
811 läst
4 svar
Kan jag ansluta en NIBE blandningsventil på en annat fabrikat med flex slang?
Har köpt en ny VVB som kom utan blandningsventil/ventilkoppel. Har dock en extra från NIBE, med den nya VVB ingick två flex slangar, kan jag använda dessa för att koppla blandningsventilen (då måtten skiljer sig från NIBE)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blandningsventilen har klämringskopplingar, medan flexslangarna har plantätning.
För att kunna använda flexslangarna med blandningsventilen så behövs det planadapter.
Om du ska följa tillverkarens anvisningar så ska planadaptern vara samma tillverkare som blandningsventilen.
För att kunna använda flexslangarna med blandningsventilen så behövs det planadapter.
Om du ska följa tillverkarens anvisningar så ska planadaptern vara samma tillverkare som blandningsventilen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Beror ju lite på hur själva ytorna ser ut på ventilen också. Ibland kan de ju vara fullt tillräckligt breda och fina för att användas mot packning även om det inte är "rätt"
Tack, verkar vara enkelt att beställa planadapter från nibe.Demmpa skrev:
Det jag är mest orolig om det finns någon minimumavstånd blandningsventilen får sitta från VVB? Nu är slangarna 25cm, vilket är ytterligare 25cm jämfört om den hade installerats "direkt på".
Klicka här för att svara