Har köpt en ny VVB som kom utan blandningsventil/ventilkoppel. Har dock en extra från NIBE, med den nya VVB ingick två flex slangar, kan jag använda dessa för att koppla blandningsventilen (då måtten skiljer sig från NIBE)

Mässingsventil med fyra anslutningar och en svart ratt märkt "ON OFF".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallklädd flexibel slang med anslutningsmutter, används ofta för vatten, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandningsventilen har klämringskopplingar, medan flexslangarna har plantätning.

För att kunna använda flexslangarna med blandningsventilen så behövs det planadapter.
Om du ska följa tillverkarens anvisningar så ska planadaptern vara samma tillverkare som blandningsventilen.

• Gilla
DTanner
  • Laddar…
Beror ju lite på hur själva ytorna ser ut på ventilen också. Ibland kan de ju vara fullt tillräckligt breda och fina för att användas mot packning även om det inte är "rätt"

Demmpa Demmpa skrev:
Blandningsventilen har klämringskopplingar, medan flexslangarna har plantätning.

För att kunna använda flexslangarna med blandningsventilen så behövs det planadapter.
Om du ska följa tillverkarens anvisningar så ska planadaptern vara samma tillverkare som blandningsventilen.
Tack, verkar vara enkelt att beställa planadapter från nibe.

Det jag är mest orolig om det finns någon minimumavstånd blandningsventilen får sitta från VVB? Nu är slangarna 25cm, vilket är ytterligare 25cm jämfört om den hade installerats "direkt på".

Y yehor skrev:
Det jag är mest orolig om det finns någon minimumavstånd blandningsventilen får sitta från VVB?
Just det är inget du behöver tänka på alls den kan sättas betydligt längre bort om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.