3 241 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Luftning avlopp med kolfilter
Tja ska dra om avluftning till avloppet och sätta det högre upp. Men skulle vilja ha ett kolfilter till för att slipp lukten som uppstår. Har enskilt avlopp så behöver drag åt båda hållen som jag förstått det. Men där jag fastnar är:
1.Hur får jag det tätt med flexslangen genom taket. Finns det nån slags plast att trä vid slang och taket (jag har nån slags armerad plast tak, inte råspont)
2.Sedan verkar det finnas tegelpannor med rör genomföring. Men funkar de med flexslang? Hittar de bara online butiker och ingen butik kan svara mig hur man ska montera...
3. Hur ska kolfiltret sedan monteras ovanpå denna panna? (Kontaktat 3 "avlopp expert sidor online ingen kan svara hur jag ska göra dessa saker innan jag köper)
4. Är det okay att kolfiltret blir begravt i snö?
Får rätt mycket snö om vintrarna eller behöver det höjas upo en bit?
Tack på förhand om någon kan ens svara på en av dessa saker.
1.Hur får jag det tätt med flexslangen genom taket. Finns det nån slags plast att trä vid slang och taket (jag har nån slags armerad plast tak, inte råspont)
2.Sedan verkar det finnas tegelpannor med rör genomföring. Men funkar de med flexslang? Hittar de bara online butiker och ingen butik kan svara mig hur man ska montera...
3. Hur ska kolfiltret sedan monteras ovanpå denna panna? (Kontaktat 3 "avlopp expert sidor online ingen kan svara hur jag ska göra dessa saker innan jag köper)
4. Är det okay att kolfiltret blir begravt i snö?
Får rätt mycket snö om vintrarna eller behöver det höjas upo en bit?
Tack på förhand om någon kan ens svara på en av dessa saker.
Inga flexslangar på avluften, det ska gå i rör direkt ut i friska luften. Vad menar du med lukt.
Att ha något som ett filter är överkurs och det kommer att frysa igen, mycket fukt som drar upp. Det med armerad plast i stället för råspont kom till för att det är billigare vid takläggning, sen bara pannorna direkt på läkten. Med ett rör upp genom den så blir det att tejpa ordentligt runt. Och sen ha genomgångs detaljer för just dina pannor.
Att ha något som ett filter är överkurs och det kommer att frysa igen, mycket fukt som drar upp. Det med armerad plast i stället för råspont kom till för att det är billigare vid takläggning, sen bara pannorna direkt på läkten. Med ett rör upp genom den så blir det att tejpa ordentligt runt. Och sen ha genomgångs detaljer för just dina pannor.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 492 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 492 inlägg
Jag har ingen aning vad du pratar om för kolfilter så jag skippar det men det övriga lättare.
Du köper en genomföringspanna "hole in one" med den flexibla slangen från samma leverantör/form som dina takpannor, den flexibla slangen har en fläns som skruvas genom underlagstaket enligt montageanvisningarna med eventuell monteringstillbehör som kan behövas för frihängande underlagstak (vet att bender har en plåtring men har inte monterat någon själv).
Allt detta går att beställa hos seriösa byggbutiker och dom ska kunna hjälpa till att plocka ihop det du behöver och monteringsanvisningarna får du med eller så finns dom på nätet, inga konstigheter.
Du köper en genomföringspanna "hole in one" med den flexibla slangen från samma leverantör/form som dina takpannor, den flexibla slangen har en fläns som skruvas genom underlagstaket enligt montageanvisningarna med eventuell monteringstillbehör som kan behövas för frihängande underlagstak (vet att bender har en plåtring men har inte monterat någon själv).
Allt detta går att beställa hos seriösa byggbutiker och dom ska kunna hjälpa till att plocka ihop det du behöver och monteringsanvisningarna får du med eller så finns dom på nätet, inga konstigheter.
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Vad är det för rör man ska använda då? Ett avloppsrör som sticker upp ur taket är ju lagom snyggt. Sen kan jag inte dra ett helt rakt rör. Har solceller som kommer ligga på taket vid nuvarande plats för avluftingen. En av anledningarna jag vill flytta den.J jonaserik skrev:Inga flexslangar på avluften, det ska gå i rör direkt ut i friska luften. Vad menar du med lukt.
Tänker ett filter då så som det är just nu vid kallt väder åker den varma luften upp ur röret och när den möts med kalla luften sjunker den ner längs med taket in till entren och lägger sig längs med huset, en hel del åker även in i min sons sovrum. Inte så kul med avloppsdoft i huset.
Självklart kan jag bara tejpa men vill ju garantera att det blir tätt.
Finns hur många tätningsprodukter som helst att använda sig av men vad är bra och kommer hålla?
Kolfilter/odörfälla finns många namn på dem men dåligt med info om hur det funkar och montering.Rickard. skrev:
Jag har ingen aning vad du pratar om för kolfilter så jag skippar det men det övriga lättare.
Har sett flexslang och genomföring i ett paket. Men är ju det att jag snöat in mig lite på att ha någon slags filter för att få bort doften som lägger sig runt huset ( försvinner oftast inte ) efter man duschat t.ex. Men vet som sagt hur de ska vara monterade.
Också lite frågande om det går att köra med "flänsen" som hänger med på armerade plasten direkt. Såg någon som rekomenderade nåt som kallas RIFIFI underlagsbeslag för mitt typ av tak. Men igen väldigt dåligt med monterings info om vad som passar tillsammans. Vilka rör osv.
Men du gav lite mer svar än vad jag fått hittils från butiker jag frågat. " är väl bara montera får du se", "det borde passa", "kan väl fungera", "kan inte svara på om del A passar med del B eller C faktiskt" osv osv...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 492 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 492 inlägg
Min känsla är att filter inte kommer fungera alls och det är inte heller något jag någonsin sett trots ett decennium på tak, jag tror det kommer bli för tätt. Normalt är lukten inte ens störande när man jobbar på taket förutom inom ≈0.5m från det öppna röret, vissa storkök kan vara ett undantag.M mw ww skrev:Kolfilter/odörfälla finns många namn på dem men dåligt med info om hur det funkar och montering.
Har sett flexslang och genomföring i ett paket. Men är ju det att jag snöat in mig lite på att ha någon slags filter för att få bort doften som lägger sig runt huset ( försvinner oftast inte ) efter man duschat t.ex. Men vet som sagt hur de ska vara monterade.
Jag har inte monterat någon själv på frihängande så jag har inga raka svar heller men jag tänker att man får kortla upp runt röret underifrån så att flänsen ligger stumt, oavsett så gissar jag att det följer med en lapp som säger hur dom tänker.
Fram till det korta flexröret drar du 110mm avloppsrör i plast med fall(viss lutning) hela vägen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden