4 121 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Försegla ett kopparrör tillfälligt genom att platta till det - håller det?
Sida 1 av 2
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag ska renovera ett badrum och behöver kapa inkommande rör inne i själva badrummet under tiden som består av två + två 12 mm kopparrör. När allt är klart kommer det att skarvas på nya rör från dessa men nu vill jag alltså bara kapa och på nåt sätt "stänga av" dessa rör medan jag river bort allt därinne och jag har flera dm rör som sticker ut som jag kan göra nåt med.
Det finns flera sätt att göra detta på, t ex sätta dit ballofixer (4 st då det är två förgreningar av rör) eller införskaffa riktiga ändpluggar och skruva dit dem. Men duger det inte med att hamra rören platta och vika ihop dem? Kanske rent av två gånger? Röret ska ändå kasseras framöver och jag vill bara ha det tätt några veckor och jag kan alltså inte ha dem trycklösa under hela perioden för då blir huset i övrigt utan vatten.
Det finns flera sätt att göra detta på, t ex sätta dit ballofixer (4 st då det är två förgreningar av rör) eller införskaffa riktiga ändpluggar och skruva dit dem. Men duger det inte med att hamra rören platta och vika ihop dem? Kanske rent av två gånger? Röret ska ändå kasseras framöver och jag vill bara ha det tätt några veckor och jag kan alltså inte ha dem trycklösa under hela perioden för då blir huset i övrigt utan vatten.
Man använder en provtryckningspropp från Vatette. Bra att bygga vidare från när man är redo för det.
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...8-10-mm-1945732/5109203/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...8-10-mm-1945732/5109203/artikel-detaljer.html
Du kan ju återanvända det mesta av kopplingen förutom klämring och stödhylsa så varför inte göra det ordentligt? Klämma och bocka går inte, det kommer läcka och behövs lödas. Kan du löda kan du lika gärna löda på två lödhuvar som gissningsvis ligger på en 10-20kr styck
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Det är mjuka rör och det är oklart var dom kommer att kapas permanent när det blir dags så att sätta in skarvar nu kan komma att behöva göras om.
Så det kommer inte att hålla tätt om man klämmer ihop dem? Har för mig att jag gjorde nåt sånt i en bil en gång och det funkade fint. Det är gott om utrymme för att komma åt att klämma och man kan göra det på en rätt lång sträcka om man vill.
Jag har annars både flussmedel, gasolbrännare och lödtenn men slapp jag hålla på med det vore jag nöjd. Lödhuva hittar jag inte. Skulle ändå vara trevligt att kunna göra detta med sånt man har hemma så man slipper åka och handla nåt.
Edit: hittade lödhuvor hos Rinkaby men jag tror inte man hittar dem i en vanlig butik.
Så det kommer inte att hålla tätt om man klämmer ihop dem? Har för mig att jag gjorde nåt sånt i en bil en gång och det funkade fint. Det är gott om utrymme för att komma åt att klämma och man kan göra det på en rätt lång sträcka om man vill.
Jag har annars både flussmedel, gasolbrännare och lödtenn men slapp jag hålla på med det vore jag nöjd. Lödhuva hittar jag inte. Skulle ändå vara trevligt att kunna göra detta med sånt man har hemma så man slipper åka och handla nåt.
Edit: hittade lödhuvor hos Rinkaby men jag tror inte man hittar dem i en vanlig butik.
Är en enkel sak att löda ihop det om du har grejer. Klämma hop några cm. På med flussmedel i änden, värm hela hopklämda delen och lödtenn i änden som kommer sugas in i den hopklämda delen. Då har du gjort dig en fin kapillärlödning.nizzehult skrev:
Det är mjuka rör och det är oklart var dom kommer att kapas permanent när det blir dags så att sätta in skarvar nu kan komma att behöva göras om.
Jag klämde ihop änden på ett 16mm rör en gång då jag hade fel saker en sen kväll. Va inga större problem med att få det tätt utan lödning. Nu va detta i ett badrum i källaren så ev droppande vatten skulle inte göra någon stor skada. Men det va inte många droppar som kom ur det röret.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Kan berätta att jag efter övervägande beställde lödhuvar hos en lokal VVS-butik. Just 12mm var precis slut annars hade jag fått med mig dem direkt. 11 kr st kostar dom, känns som jag kan leva med det. 
Tittar på ett hus, där har de gjort precis så plattat till element rören i källaren. Om man vill bygga vidare på de rören hur gör man då? De är ju trycksatta. Bara att kapa men då tömmer man ju hela värmesystemet på vatten.GoC skrev:
Man kan frysa rören så man kan jobba utan att vattnet rinner ut.B Bengt65 skrev: